Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Pohjois-Haagan ala-asteen koulussa arviointikäytänteet esitellään huoltajille lukuvuoden alkaessa sekä vanhempainilloissa että tiedottein. Luokan- ja aineenopettajat tiedottavat eri oppiaineiden tavoitteista ja arvioinnista lukuvuoden alussa. Lisäksi oppilas saa jatkuvaa palautetta oppimisestaan lukuvuoden aikana.
Lukuvuoden puolivälissä järjestetään oppimiskeskustelu luokanopettajan, oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa. Tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö noudattaa perusopetuslaissa määriteltyä käytäntöä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Koulussamme käyttäytymisen tavoitteet ovat seuraavat:
Oppilas noudattaa hyviä tapoja.
Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita.
Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja tilanteen vaatimalla tavalla.
Oppilas kohtelee muita ihmisiä arvostavasti.
Oppilas edistää toiminnallaan turvallista ja tasavertaista kouluyhteisöä.
Oppilas huolehtii ympäristöstään.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa käydään oppimiskeskustelu lukuvuoden puolessa välissä. Oppilas saa lukuvuositodistuksen lukuvuoden lopussa.