Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Pihlajiston ala-asteen koulun lukuvuoden alun vanhempainillassa määritellään oppimisen ja arvioinnin yleiset tavoitteet vuosiluokkatasolla. Huoltajia tiedotetaan oppilaan lukuvuoden alussa valitsemasta laaja-alaisesta tavoitteesta.
Oppilasta opettavat opettajat antavat kirjallista palautetta oppilaan oppimisesta luokanopettajille. Luokanopettajat välittävät tiedon oppilaan edistymisestä huoltajille loka- marraskuun oppimiskeskustelussa, jossa käydään läpi oppilaan henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttaminen.
Maaliskuussa opettaja käy oppilaan kanssa henkilökohtaisen keskustelun oppimisen tavoitteiden toteutumisesta. Huoltajalla on halutessaan mahdollisuus osallistua keskusteluun.
Lisäksi huoltajat saavat jatkuvaa palautetta oppilaan osaamisesta sekä opinnoissa etenemisestä Wilman välityksellä.
Lukuvuositodistus jaetaan oppilaalle viikolla 22.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Pihlajiston ala-asteen koulun käyttäytymisen tavoitteet ovat seuraavat:
Oppilas kunnioittaa kulttuurista moninaisuutta.
Oppilas kohtelee kaikkia arvostavasti.
Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja tilannetietoisesti.
Oppilas tuo kouluun vain tarvittavat tavarat ja välineet sekä vastaa itse omista tavaroistaan.
Oppilas huolehtii koulun ympäristöstä ja noudattaa koulun fyysisiä rajoja.
Oppilas ottaa vastuuta annetuista tehtävistä ja aikatauluista.
Käyttäytymisen tavoitteet esitellään huoltajille lukuvuoden alussa vanhempainillassa.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Pihlajiston ala-asteen koulussa ei ole käytössä välitodistusta. Riittävä tiedottaminen oppilaan edistymisestä lukuvuoden aikana tehdään säännöllisen palautteen avulla.