Ruotsin kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Ruotsin B1-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ruotsin B1-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ruotsin B1-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ruotsin B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ruotsin B1-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää esimerkiksi sähköistä portfoliota. Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki kielitaidon osa-alueet. Niiden arviointi perustuu Eurooppalaisen viitekehyksen pohjalta laadittuun suomalaiseen Kehittyvän kielitaidon asteikkoon.

OPPIMISEN ARVIOINTI PASILASSA

Oppimisen arviointi perustuu monipuolisesti näyttöihin, joita annat opiskelustasi ja oppimisestasi. Oppimistulosten ja tuotosten lisäksi arvioidaan myös opiskeluprosessia, siis sitä, miten oma-aloitteisesti aloitat työskentelyn, miten sinnikkäästi pidät työskentelyäsi yllä ja miten työskentelet

vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä toisten kanssa. Tavoitteena on kannustaa sinua opinnoissasi. Monipuolisesti arvioimalla opettaja ottaa huomioon myös oppilaat, joilla on oppimisvaikeuksia tai muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat.

Päättöarvioinnissa painottuvat kaikkien kielen eri osa-alueiden hallinta: suullinen ja kirjallinen tuottaminen, luetun ja kuullun ymmärtäminen. Päättöarviointia varten on laadittu valtakunnalliset hyvän osaamisen kriteerit.

Tavoitteet

Tavoite

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet