Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Huoltajille kerrotaan opiskelun tavoitteista ja arvioinnin periaatteista lukuvuositiedotteessa ja vanhempainilloissa lukuvuoden alussa. Huoltajat ja oppilas kutsutaan oppilasta koskevaan oppimiskeskusteluun lukuvuoden puolivälissä. Huoltajille tiedotetaan oppilaan opinnoissa edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä säännöllisesti lukuvuoden aikana. Tiedottamisen tavat kirjataan lukuvuosittain toimintasuunnitelmaan.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Oppilaiden käyttäytymiselle asetetut tavoitteet Paloheinän ala-asteen koulussa:
Oppilas noudattaa koulussa yhteisesti sovittuja sääntöjä.
Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja tilannetietoisesti koulupäivän aikana.
Oppilas kohtelee muita ihmisiä arvostavasti.
Oppilas toimii kouluympäristössä vastuullisesti.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Oppilas saa syyslukukauden päätteeksi viidennellä vuosiluokalla kirjallisen väliarvioinnin ja kuudennella vuosiluokalla välitodistuksen.