Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukukauden tai lukuvuoden alussa kukin opettaja tiedottaa huoltajia oman oppiaineensa tavoitteista sekä arvioinnin yleisistä periaatteista ja käytänteistä.
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointia käsitellään huoltajien, oppilaan ja opettajan yhteisessä oppimiskeskustelussa syyslukukauden lopussa. Ennen oppimiskeskustelua huoltajat ja oppilas osallistetaan keskusteluun. Oppimiskeskustelun aikana dokumentoidaan keskeiset oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet.
Arvioitavien suoritusten arvosanat tai arviointipalaute tallennetaan oppilastietojärjestelmään, jolloin huoltaja voi seurata oppilaan oppimista ja edistymistä lukuvuoden aikana
Oppimiskeskustelun ajankohta kirjataan lukuvuosittain toimintasuunnitelmaan ja tiedotetaan lukuvuoden alussa huoltajille.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Lukuvuoden alussa käyttäytymisen arvioinnin perusteet ja koulun järjestyssäännöt tiedotetaan koteihin ja käsitellään luokissa opettajan johdolla.
Koulun järjestyssäännöissä on kuvattu hyvän käytöksen tavoitteet. Luokanohjaaja käy nämä tavoitteet läpi oppilaiden kanssa vuosittain lukuvuoden alkaessa.
Hyvän käytöksen tavoitteet
Oppilas
• noudattaa opettajan tai koulun aikuisen antamia ohjeita ja yleisiä järjestyssääntöjä.
• suhtautuu myönteisesti muihin ihmisiin, osallisuuteen ja yhteisöllisyyden kehittämiseen.
• ei kiusaa eikä tue kiusaamista ja on reilu kaveri jokaiselle
• on ajoissa oppitunneilla asianmukaiset opiskeluvälineet mukanaan.
• pitää omalta osaltaan huolen yhteisistä tiloista ja työvälineistä.
• käyttää mobiililaitetta opettajan ohjeiden ja hyvien tapojen mukaisesti.
• pukeutuminen on tarkoituksenmukaista ja tilanteeseen sopivaa.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Ne äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen valinnaiskurssit, jotka liittyvät kirjoittamiseen ja kirjallisuuteen, voivat vaikuttaa korottavasti äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
7. luokalla annetaan numeerinen välitodistus.