Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Naulakallion koulun oppilailla on opetuksen erityisen tuen päätös. Heille laaditaan lukuvuosittain HOJKS yhteistyössä oppilaan, huoltajien ja verkoston kanssa. HOJKSissa asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioidaan vähintään lukuvuoden päättyessä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Naulakallion koulun käyttäytymisen tavoitteet:
Noudatan aikuisen ohjeita.
Kunnioitan itseäni ja muita.
Vältän haitallista toimintaa.
Teen parhaani.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Naulakallion koulun oppilailla on opetuksen erityisen tuen päätös. HOJKSia tarkennetaan ja seurataan tehostetusti, jos oppilaalla vaara saada hylätty suoritus yhdessä tai useammassa oppiaineessa.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Seuraava alle kahden vuosiviikkotunnin valinnainen oppiaine voi korottaa yhteisen aineen päättöarvosanaa: kuvataide.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Naulakallion koulussa pidetään lukuvuoden aikana vähintään kaksi HOJKS-keskustelua. Ensimmäisessä keskustelussa asetetaan tavoitteet, joita arvioidaan toisessa keskustelussa. Tarvittaessa HOJKSia voidaan tarkistaa useamman kerran lukuvuoden aikana.