Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Naulakallion koulun oppilailla on oppilaskohtaisen tuen päätös. Heille laaditaan tuen suunnitelma oppilaan, huoltajien ja verkoston kanssa. Asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioidaan lukuvuosittain.

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Naulakallion koulun käyttäytymisen tavoitteet:

Noudatan aikuisen ohjeita.

Kunnioitan itseäni ja muita.

Vältän haitallista toimintaa.

Teen parhaani. 

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Seuraava alle kahden vuosiviikkotunnin valinnainen oppiaine voi korottaa yhteisen aineen päättöarvosanaa: kuvataide. 

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Seuraava mahdollisesti alle kahden vuosiviikkotunnin valinnainen oppiaine voi korottaa yhteisen aineen päättöarvosanaa: kuvataide.

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Naulakallion koulussa oppilaat saavat arviointipalautetta jokaisen opiskelujakson päätteeksi.

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet