Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Munkkiniemen ala-asteen koulussa tiedotetaan huoltajille opiskelun tavoitteista sekä arvioinnin yleisistä periaatteista ja käytänteistä lukuvuoden alussa julkaistavassa lukuvuositiedotteessa ja lukuvuoden alussa järjestettävissä vanhempainilloissa. Jokaisen oppilaan kanssa käydään vähintään kerran lukuvuodessa oppimiskeskustelu, johon huoltajat kutsutaan mukaan. Oppimiskeskustelusta tiedotetaan lukuvuositiedotteessa ja erillisessä tiedotteessa ennen oppimiskeskustelujen alkamista. Oppilas saa jatkuvaa palautetta oppimisestaan, edistymisestään ja työskentelystään sekä käyttäytymisestään säännöllisesti lukuvuoden aikana. Tiedottamisen tavat ja ajankohdat kirjataan lukuvuosittain toimintasuunnitelmaan.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Munkkiniemen ala-asteen koulussa oppilas noudattaa annettuja ohjeita ja koulun järjestyssääntöjä sekä hyviä tapoja. Oppilas kohtelee muita ihmisiä ja ympäristöä arvostavasti. Oppilas osaa käyttäytyä tilannetietoisesti eri tilanteisiin sopivalla tavalla.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Munkkiniemen ala-asteen koulussa oppilas saa lukuvuositodistuksen lukuvuoden lopussa vuosiluokilla 1–6. Oppilaan väliarviointi tehdään vuosiluokilla 1–6 lukuvuoden puolessa välissä järjestettävässä oppimiskeskustelussa. Oppimiskeskustelusta tiedotetaan lukuvuositiedotteessa lukuvuoden alussa ja erillisessä tiedotteessa ennen oppimiskeskustelujen alkamista. Arviointien ajankohdat ja tiedottamisen muodot kirjataan lukuvuosittain toimintasuunnitelmaan.