Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Syyslukukauden aikana pidetään vanhempainillat.
Syyslukukaudella oppilas asettaa yhdessä opettajan kanssa lukuvuoden henkilökohtaiset tavoitteet opiskelulleen ja työskentelylleen. Luokissa käsitellään kyseisen vuosiluokan sisältöjä ja tavoitteita ennen niiden asettamista. Huoltaja osallistuu tavoitteiden asettamiseen.
Arvioinnin käytänteistä informoidaan huoltajia syyslukukauden alussa tiedotteella.
Oppilas arvioi edistymistään ennen kevään oppimiskeskustelua. Opettaja käyttää lukuvuoden aikana monipuolisia ikätason huomioivia arviointimenetelmiä. Arvioinnilla myös ohjataan oppilaan edistymistä. Opettaja pitää huolta siitä, että oppilas ja oppilaan huoltajat saavat riittävästi tietoa oppilaan edistymisestä. Oppimiskeskusteluun tarjotaan huoltajalle mahdollisuus osallistua. Lisäksi tarvittaessa järjestetään tapaamisia tai keskusteluita huoltajan kanssa lukuvuoden aikana.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Mellunmäen ala-asteen koulussa tavoitteena on, että oppilas noudattaa koulun sääntöjä, käyttäytyy huomaavaisesti ja kohteliaasti sekä ylläpitää työrauhaa. Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa, ja oppilaalle annetaan siitä tarvittaessa ohjaavaa palautetta. Ohjaavaa palautetta voi antaa kuka tahansa koulun henkilökunnasta. Käyttäytymisen arvosana määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin oppilas on saavuttanut seuraavat tavoitteet:
- Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
- Hyvien tapojen noudattaminen
- Ryhmän jäsenenä toimiminen ja toisten huomioiminen
- Opiskeluympäristöstä ja tavaroista huolehtiminen
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Mikäli opettajalla herää huoli siitä, saako oppilas suoritettua hyväksytysti oppiaineiden tavoitteet, luokanopettaja tiedottaa asiasta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa huoltajaa ja sopii opintojen tuen tehostamisesta. Jos on vaarana, että seuraavalle vuosiluokalle siirtyminen estyy, opettaja kutsuu huoltajan/huoltajat tapaamiseen, jossa pyritään löytämään keinoja oppimisen turvaamiseksi.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Tavoitteet lukuvuodelle asetetaan syyslukukauden alussa.
Väliarviointi edistymisestä annetaan oppimiskeskustelun yhteydessä kevätlukukauden alkupuolella.
Lukuvuosiarviointi annetaan lukuvuositodistuksessa.
Vuosiluokilla 1. – 3. arviointi annetaan sanallisena ja vuosiluokilla 4. – 6. –luokilla numeroarvosanoin.