Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Opettaja kertoo huoltajille arvioinnin periaatteista ja käytänteistä syyslukukauden alussa järjestettävässä vanhempainillassa. Lukuvuositiedotteessa on huoltajille tiedoksi arvioinnin vuosikello, josta selviää arviointiaikataulu. Marras- joulukuun aikana opettaja käy huoltajien ja oppilaan kanssa oppimiskeskustelun. Oppimiskeskustelussa käsitellään koulunkäynnin sujumista ja kirjataan tavoitteita opiskelulle ja oppimiselle oppimiskeskustelun pohjalta. Helmi-maaliskuussa opettaja käsittelee tavoitteiden saavuttamista oppilaan kanssa koulussa ja koteja tiedotetaan keskustelun sisällöstä. Oppilaan käyttäytymisen sekä työskentelytaitojen arviointilomakkeet lähetetään koteihin kaksi kertaa lukuvuodessa.
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Meilahden ala-asteella
Opettaja kertoo huoltajille arvioinnin periaatteista ja käytänteistä syyslukukauden alussa järjestettävässä vanhempainillassa. Lukuvuositiedotteessa on huoltajille tiedoksi arvioinnin vuosikello, josta selviää arviointiaikataulu. Marras- joulukuun aikana opettaja käy huoltajien ja oppilaan kanssa oppimiskeskustelun. Oppimiskeskustelussa käsitellään koulunkäynnin sujumista ja kirjataan tavoitteita opiskelulle ja oppimiselle oppimiskeskustelun pohjalta. Helmi-maaliskuussa opettaja käsittelee tavoitteiden saavuttamista oppilaan kanssa koulussa ja koteja tiedotetaan keskustelun sisällöstä. Oppilaan käyttäytymisen sekä työskentelytaitojen arviointilomakkeet lähetetään koteihin kaksi kertaa lukuvuodessa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen tavoitteena on tilanteeseen sopiva arvostava vuorovaikutus muiden kanssa. Lisäksi tavoitteina ovat:
- toisten huomioiminen
- työn arvostaminen
- sääntöjen noudattaminen
- ympäristöstään huolehtiminen
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Syyslukukauden alussa oppilas käy keskustelua kotona huoltajien kanssa koulunkäynnistään ja kirjaa vanhemman avustuksella lukuvuodelle alustavia tavoitteita koulunkäyntiin liittyen. Syyslukukauden loppupuolella (marras-joulukuu) käytävässä oppimiskeskustelussa oppilas saa suuntaa antavat arviot osaamisestaan ja edistymisestään eri oppiaineissa. Keskustelussa opettaja, oppilas ja huoltajat keskustelevat oppilaan koulunkäynnistä ja asettavat oppilaalle henkilökohtaisia tavoitteita opiskelulle ja oppimiselle. Oppilas arvioi omaa käyttäytymistään sekä työskentelytaitojaan neljä kertaa lukuvuodessa. Keväällä (maaliskuu) oppilas ja opettaja arvioivat yhdessä, miten syksyllä asetetut tavoitteet on saavutettu. Lukuvuoden lopuksi oppilas saa lukuvuositodistuksen.