Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Maunulan ala-asteella pidetään joka lukuvuoden alussa vanhempainilta, jossa huoltajille tiedotetaan kyseisen luokka-asteen tavoitteista. Huoltajille annetaan tietoa oppilaan edistymisestä ja henkilökohtaisista tavoitteista käytettävissä olevilla työkaluilla lukuvuoden aikana. Oppimiskeskustelut pidetään vuosittain joulu- tammikuussa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Maunulan ala-asteen koulussa käytettävät arviointitavat ovat kuvattuna alla olevaan kukkamalliin.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin.
1) Oppilas noudattaa hyviä tapoja.
2) Oppilas noudattaa ohjeita ja sääntöjä.
3) Oppilas kohtelee muita ihmisiä kunnioittavasti.
4) Oppilas ottaa huomioon ympäristön.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Koulun arviointikäytänteistä tiedotetaan huoltajille lukuvuoden alussa. Koulun viides- ja kuudesluokkalaisille annetaan välitodistukset syyslukukauden lopussa. Oppimiskeskustelut pidetään joulu- tammikuussa.