Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Koulussamme järjestetään lukuvuoden alkaessa elo-syyskuun aikana luokittain vanhempainilta, jossa huoltajille kerrotaan lukuvuoden opiskelun keskeiset tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet ja käytänteet. Lisäksi tiedotetaan ko. asiat kirjallisesti. Vanhempainillassa sovitaan myös muut luokkakohtaiset tiedottamisen käytänteet.
Loka-marraskuussa huoltajat kutsutaan oppimiskeskusteluun (ns. tavoite- ja arviointikeskustelu), johon osallistuu oppilas, huoltaja ja opettaja. Keskustelussa kirjataan loppulukuvuoden keskeiset tavoitteet yhdessä huoltajan ja oppilaan kanssa oppimiskeskustelulomakkeeseen sekä arvioidaan jo syyslukukautta. Huhti-toukokuussa oppilas ja opettaja arvioivat yhdessä keskustellen, miten tavoitteet on saavutettu lukuvuoden aikana ja kirjaavat arvioinnin oppimiskeskustelulomakkeeseen, mikä lähetetään huoltajalle kommentoitavaksi.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Malminkartanon ala-asteen koulussa käyttäytymisen kokonaistavoitteena on oppilaan asiallinen ja tilannetietoinen käytös kaikissa tilanteissa, mitkä koostuvat seuraavista osa-alueista.
TOISTEN HUOMIOIMINEN
Muiden ihmisten arvostava kohtelu
Oppilas on kaikkia kohtaan ystävällinen, kohtelias ja avulias sekä arvostava.
YMPÄRISTÖN HUOMIOIMINEN
Ympäristön huomioon ottaminen
Oppilas edistää omatoimisesti ja muita kannustaen turvallista, rauhallista ja viihtyisää oppimisympäristöä.
TOIMINTATAPOJEN JA SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMINEN
Hyvien tapojen noudattaminen
Oppilas noudattaa aktiivisesti hyviä käytöstapoja.
Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
Oppilas noudattaa aktiivisesti koulun järjestyssääntöjä ja toimintaohjeita kaikissa tilanteissa.
4.-6. LUOKKIEN KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINNIN KRITEERIT
Arvosana 10:
• Toisten huomioiminen: Oppilas on kaikkia kohtaan myönteinen, kohtelias ja avulias sekä arvostava.
• Ympäristön huomioiminen: Oppilas edistää omatoimisesti ja muita kannustaen turvallista, rauhallista ja viihtyisää oppimisympäristöä.
• Toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen: Oppilas noudattaa aktiivisesti hyviä käytöstapoja sekä koulun sääntöjä ja toimintaohjeita kaikissa tilanteissa.
Arvosana 9:
• Toisten huomioiminen: Oppilas on lähes aina kaikkia kohtaan myönteinen, kohtelias ja avulias sekä arvostava.
• Ympäristön huomioiminen: Oppilas edistää omatoimisesti turvallista, rauhallista ja viihtyisää oppimisympäristöä.
• Toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen: Oppilas noudattaa lähes aina hyviä käytöstapoja sekä koulun sääntöjä ja toimintaohjeita.
Arvosana 8:
• Toisten huomioiminen: Oppilas on yleensä myönteinen ja kohtelias sekä arvostava.
• Ympäristön huomioiminen: Oppilas osallistuu turvallisen, rauhallisen ja viihtyisän oppimisympäristön ylläpitoon.
• Toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen: Oppilas noudattaa yleensä hyviä käytöstapoja sekä koulun sääntöjä ja toimintaohjeita.
Arvosana 7:
• Toisten huomioiminen: Oppilaan suhtautuminen muita kohtaan on vaihtelevaa ja saattaa välillä olla epäkunnioittavaa.
• Ympäristön huomioiminen: Oppilas osallistuu vaihtelevasti turvallisen, rauhallisen ja viihtyisän oppimisympäristön ylläpitoon.
• Toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen: Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja vaihtelevasti, eikä aina noudata koulun sääntöjä ja toimintaohjeita.
Arvosana 6:
• Toisten huomioiminen: Oppilaan suhtautuminen muita kohtaan on usein epäkunnioittavaa.
• Ympäristön huomioiminen: Oppilaan käyttäytyminen häiritsee turvallisen, rauhallisen ja viihtyisän oppimisympäristön ylläpitoa.
• Toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen: Oppilas suhtautuu hyviin käytöstapoihin välinpitämättömästi, eikä useinkaan noudata koulun sääntöjä ja toimintaohjeita.
Arvosana 5:
• Toisten huomioiminen: Oppilaan suhtautuminen muita kohtaan on toistuvasti kielteistä ja epäkunnioittavaa.
• Ympäristön huomioiminen: Oppilaan käyttäytyminen häiritsee toistuvasti turvallisen, rauhallisen ja viihtyisän oppimisympäristön ylläpitoa.
• Toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen: Oppilas suhtautuu hyviin käytöstapoihin piittaamattomasti, eikä noudata koulun sääntöjä ja toimintaohjeita.
Arvosana 4:
• Toisten huomioiminen: Oppilaan suhtautuminen muita kohtaan on jatkuvasti kielteistä ja epäkunnioittavaa.
• Ympäristön huomioiminen: Oppilaan käyttäytyminen häiritsee jatkuvasti turvallisen, rauhallisen ja viihtyisän oppimisympäristön ylläpitoa.
• Toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen: Oppilas on täysin piittaamaton hyvistä käytöstavoista ja rikkoo päivittäin koulun sääntöjä ja toimintaohjeita.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Loka-marraskuussa huoltajat kutsutaan oppimiskeskusteluun (ns. tavoite- ja arviointikeskustelu), johon osallistuu oppilas, huoltaja ja opettaja. Keskustelussa kirjataan loppulukuvuoden keskeiset tavoitteet yhdessä huoltajan ja oppilaan kanssa oppimiskeskustelulomakkeeseen sekä arvioidaan jo syyslukukautta. Huhti-toukokuussa oppilas ja opettaja arvioivat yhdessä keskustellen, miten tavoitteet on saavutettu lukuvuoden aikana ja kirjaavat arvioinnin oppimiskeskustelulomakkeeseen, mikä lähetetään huoltajalle kommentoitavaksi.
Malminkartanon ala-asteen koulussa annetaan kevätlukukauden päätteeksi lukuvuositodistus. Lukuvuositodistuksen liitteeseen koulussamme kirjataan kohdat: Olet edistynyt (kolme edistymistä) ja Vahvuutesi (kaksi vahvuutta).