Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Maatullin peruskoulun arviointikulttuuri on kannustavaa ja osallistavaa. Arvioinnin tuella autetaan oppilasta huomaamaan omia vahvuuksiaan. Maatullin peruskoulun toimintasuunnitelmaan kirjataan vuosittaiset tarkennukset. Maatullin peruskoulun arviointikulttuuriin kuuluu, että aineenopettajat ovat vahvasti mukana oppilaan oppimisen arvioinnissa sekä pedagogisten asiakirjojen laadinnassa.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Maatullin peruskoulussa luokanopettaja tai luokanvalvoja käy oppilaan kanssa lukuvuosittain marras-helmikuun aikana oppimiskeskustelun, johon huoltaja kutsutaan mukaan. Aineenopettajilla on mahdollisuus pitää oppimiskeskustelu tarvittaessa. Huoltajilla on myös mahdollisuus toivoa oppimiskeskustelua.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Maatullin peruskoulussa oppilaan tavoitteena on hyvä käytös. Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja, mikä tarkoittaa toisten huomioon ottamista, kunnioittamista ja työ- sekä opiskelurauhan edistämistä. Oppilas noudattaa ohjeita ja sääntöjä sekä ymmärtää oman vastuunsa yhteisön toimivuuden edistämiseksi. Maatullin peruskoulussa oppilas vaalii toiminnallaan ympäristöä ja luontoa. Maatullin peruskoulussa oppilas luo omalla hyvällä käytöksellään turvallisuutta koulupäivään.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Maatullin peruskoulussa toimitaan kuntakohtaisen opetussuunnitelman mukaan.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Maatullin peruskoulussa sanallisesti arvioitavassa laajuudeltaan alle 2vvt:n valinnaisaineessa osoitettu erityinen osaaminen voi vaikuttaa korottavasti yhteisen oppiaineen päättöarvosanaan. Sanallisesti arvioitavan valinnaisaineen tulee tällöin selkeästi liittyä johonkin oppiaineeseen, jonka tavoitteita valinnaisaine syventää.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Sanallisen arvioinnin ja numeroarvosanan antaminen eri oppiaineissa ja käyttäytymisen arvioinnissa Helsingin kaupungin peruskouluissa
Maatullin peruskoulussa vuosiluokilla 1-3 annetaan sanallinen lukuvuositodistus, vuosiluokilla 4-8 annetaan numeerinen lukuvuositodistus ja vuosiluokalla 9 päättötodistus lukuvuoden päätteeksi. Välitodistus annetaan luokka-asteilla 6-9 syyslukukauden lopuksi.