Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilas asettaa yhdessä huoltajan kanssa henkilökohtaiset tavoitteet oppimisen ja työskentelyn edistymiselle. Oppilas arvioi omia henkilökohtaisia tavoitteitaan ennen oppimiskeskustelua. Syyslukukauden aikana pidetään vanhempainillat. Opettaja pitää huolta siitä, että oppilas ja oppilaan huoltajat saavat riittävästi tietoa oppilaan edistymisestä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Laakavuoren ala-asteella tavoitteena on, että oppilas noudattaa koulun sääntöjä, käyttäytyy huomaavaisesti ja kohteliaasti sekä ylläpitää työrauhaa. Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa, ja oppilaalle annetaan siitä tarvittaessa yksilöllistä ohjaavaa palautetta. Ohjaavaa palautetta voi antaa kuka tahansa koulun henkilökunnasta. Käyttäytymisen arvosana määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin oppilas on saavuttanut seuraavat tavoitteet:
Oppilas
- käyttäytyy ystävällisesti ja avuliaasti koulun kaikissa tilanteissa
- toimii rehellisesti, luotettavasti ja oikeudenmukaisesti
- käyttäytyy hyvien tapojen mukaisesti
- käyttää asiallista ja kunnioittavaa kieltä
- huomioi toiminnassaan toiset ihmiset eikä kiusaa muita
- noudattaa koulun sääntöjä
- suhtautuu vastuuntuntoisesti yhteiseen ja yksityiseen omaisuuteen
- kantaa vastuuta yhteisestä ympäristöstä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Mikäli opettajilla herää huoli siitä, saako oppilas suoritettua hyväksytysti oppiaineiden tavoitteet, luokanopettaja tiedottaa asiasta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa huoltajaa ja sopii opintojen tuen tehostamisesta. Jos on vaarana, että seuraavalle vuosiluokalle siirtyminen estyy, opettaja kutsuu huoltajan/huoltajat tapaamiseen viimeistään helmikuussa. Tapaamisessa sovitaan loppulukuvuoden toimenpiteistä, joilla vuosiluokalta siirtyminen mahdollistuisi. Viimeistään tässä vaiheessa oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Oppilas saa vuosiluokilla 1-3 kirjallisen väliarvioinnin syyslukukauden viimeisenä päivänä.
Oppilas saa vuosiluokilla 4-6 välitodistuksen syyslukukauden viimeisenä päivänä.