Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Laajasalon peruskoululla on lukuvuosittain päivitettävä arvioinnin vuosikello, joka päivitetään ja hyväksytään osana lukuvuosittaista toimintasuunnitelmaa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Luokanopettaja tai –ohjaaja käy oppimiskeskustelun koulun arvioinnin vuosikellossa määritellyllä tavalla. Vuosikello hyväksytään vuosittain osana koulun toimintasuunnitelmaa. Oppimiskeskustelut: 1. - 5. lk. tammikuun loppuun mennessä ja 6. - 9. lk. syyslukukauden loppuun mennessä.
Tiedottaminen: arvioinnin yhteiset tavat ja ajankohdat tiedotetaan yhteisesti syksyllä koulun arviointitiedotteella, joka pohjautuu arvioinnin vuosikelloon. Opettajat informoivat oppiaineiden arvioinnin sisällöistä ja tavoista huoltajia lukuvuoden alussa.
Muut yhteistyön muodot: Huoltajat saavat muuta arviointipalautetta säännöllisesti opettajan lukuvuoden alussa tiedottamalla tavalla.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen tavoitteet pohjautuvat koulun järjestyssääntöihin, jotka ovat toimintasuunnitelmassa ja koulun kotisivuilla. Käyttäytymistä arvioidaan kolmesta näkökulmasta: muiden huomioon ottaminen eri tilanteissa, ympäristön huomioon ottaminen ja sääntöjen noudattaminen. Kriteerit eri arvosanoille on kuvattu vuosittaisen toimintasuunnitelman liitteessä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Arvioinnin vuosikellossa määritellään oppilaalle annettavien lisänäyttöjen ajankohdasta ja suoritustavoista. Oppilaalle on annettava riittävästi aikaa näyttöjen antamiseen. Ajankohdat määritellään vuosikellossa.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Yhden vuosiviikkotunnin sanallisesti arvioitavat valinnaiset aineet ja niiden emoaineet luokilla 8-9:
1. Lukio-opintoihin valmentava äidinkieli – äidinkieli ja kirjallisuus
2. Ilmaisutaito – äidinkieli ja kirjallisuus
3. Lukio-opintoihin valmentava matematiikka – Matematiikka
4. Ohjelmoinnillinen ajattelu - Matematiikka
5. Fysiikan syventävä kurssi - Fysiikka
6. Historian jalanjäljissä - Historia
7. Yrittäjyys - Yhteiskuntaoppi
8. Leivonta - Kotitalous
9. Kodinhoito ja ruokatalous - Kotitalous
10. Valokuvaus ja video - Kuvataide
11. Animaatiopaja – Kuvataide
12. Keramiikka ja kuvanveisto - Kuvataide
13. Luova ja kokeileva tekninen työ – Käsityö
14. Luova ja kokeileva tekstiilityö – Käsityö
15. Liikuntaa monipuolisesti – Liikunta
16. Liikunta, kehonhuolto ja rentoutus - Liikunta
17. Pallo- ja mailapelit - Liikunta
18. Valinnainen musiikki - Musiikki
19. Musiikin luova tuottaminen – Musiikki
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Laajasalon peruskoulussa annetaan 7.-9.-luokilla välitodistus numeroarviointina syyslukukauden päättyessä.