Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden alussa järjestetään vanhempainilta, jossa huoltajille kerrotaan arvioinnin luonteesta ja yleisistä periaatteista. Vanhempainillassa käsitelty materiaali lähetetään vanhemmille tiedoksi myös Wilman kautta.
Aihekokonaisuuksien alussa opettajat käyvät läpi oppiainekohtaiset keskeiset sisällöt ja oppimisen tavoitteet yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas asettaa lukukauden alussa tavoitteita omalle oppimiselleen opettajan ohjauksella.
Oppimiskeskustelut järjestetään syyslukukauden aikana. Oppimiskeskusteluihin osallistuu oppilas, huoltaja ja luokanvalvoja sekä tarvittaessa muita opettajia. Oppimiskeskusteluissa käydään läpi oppilaan oppimisen edistymistä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Kruunuvuorenrannan peruskoulun käyttäytymisen arvioinnin pohjana käytetään koulun toimintaa ohjaavia periaatteita:
1. Kanna vastuuta turvallisuudesta.
2. Arvosta toista ihmistä.
3. Tee parhaasi koulutyössä.
4. Anna osaamisellesi arvoa.
5. Noudata saamiasi ohjeita.
6. Pidä huolta ympäristöstä.
Yllä mainittuihin periaatteisiin tutustutaan yhteisöllisesti lukuvuoden alussa ja niiden pohjalta asetetaan yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tavoitteita. Periaatteet käydään läpi vanhempainilloissa ja ne lähetetään koteihin lukuvuositiedotteessa. Periaatteisiin voidaan palata huoltajien kanssa oppimiskeskusteluissa tai henkilökohtaisissa opetuksen järjestämistä koskevissa suunnitelmissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja harjoitellaan eri oppitunneilla säännöllisesti. Palautetta käyttäytymisestä annetaan erilaisissa koulupäivien vuorovaikutustilanteissa. Tarvittaessa oppilasta ohjataan ja hänelle opetetaan tilannekohtaista käyttäytymistä. Palaute voi kohdistua myös oppilasryhmään tai koko luokkaan. Tavoitteiden saavuttamisesta ryhmänä tai luokkana voidaan keskustella yhteisöllisesti esimerkiksi vanhempainilloissa.
Wilman kautta annettavan palautteen periaatteista kerrotaan myös vanhemmille ja oppilaille. Vanhempia kannustetaan keskustelemaan Wilma-merkinnöistä oppilaan kanssa kotona. Wilma-merkinnät otetaan tarvittaessa esille oppilaskohtaisissa oppimiskeskusteluissa.
Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa ja siihen osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Myös oppilas itse osallistuu käyttäytymisensä arviointiin. Oppilaan käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti lukuvuositodistuksen liitteenä vuosiluokilla 1-3.
Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat kriteerit määritellään toimintasuunnitelmassa. Toteutumista arvioidaan yhteisesti määriteltyjen kriteerien pohjalta.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Jos oppilas on vaarassa jäädä vuosiluokalle tai saamassa ehdot, keskustellaan asiasta hyvissä ajoin moniammatillisesti koulun yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä sekä oppilaan ja hänen huoltajansa kanssa. Oppilaalle annetaan mahdollisuus osoittaa osaamistaan ja tavoitteiden saavuttamista monipuolisesti ja eri tavoin ennen ehtojen määräämistä. Ehtojen suorittaminen tapahtuu lukuvuoden päätyttyä tapauskohtaisesti erikseen sovittavalla tavalla. Mahdollisesta luokalle jäämisestä kerrotaan oppilaalle ja huoltajalle pian ehtojen suorittamisen jälkeen.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaiset aineet arvioidaan merkinnällä hyväksytty/hylätty. Valinnaisaineista bändikoulu, liikuntaa monipuolisesti, kuvataide, kivaa kotiin ja ilmaisutaito ja luova kirjoittaminen voivat vaikuttaa korottavasti ennalta määritellyn emoaineen numeroarvosanaan.
Valinnaisaineiden emoaineet:
Bändikoulu – musiikki
Liikuntaa monipuolisesti – liikunta
Kuvataide – kuvataide
Kivaa kotiin – käsityö
Ilmaisutaito ja luova kirjoittaminen – suomen kieli ja kirjallisuus
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuoden alussa oppilaat kirjaavat itselleen lukuvuoden tavoitteet yhdessä luokanvalvojan kanssa.
Oppimiskeskustelut järjestetään syyslukukauden aikana. Oppimiskeskustelussa käydään läpi oppilaan osaamista, edistymistä ja tavoitteita. Oppimiskeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja, luokanvalvoja ja tarvittaessa muita opettajia ja oppilashuollon henkilökuntaa.
Syyslukukauden lopussa vuosiluokkien 7-9 oppilaat saavat välitodistuksen.
Lukuvuoden lopussa oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.