Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Opiskelun tavoitteet, sekä arvioinnin periaatteet ja käytänteet käydään läpi lukuvuoden vanhempainilloissa.
Oppilas ja huoltajat saavat monipuolisesti tietoa oppimisen edistymisestä. 1-3 luokkalaisille ei anneta kirjallista väliarviointia, vaan väliarviointina toimii oppimiskeskustelu. 4-6 luokkalaiset annetaan numeerinen väliarviointi syyslukukauden päätteeksi. Oppimiskeskustelut järjestetään kaikille oppilaille tammi- helmikuun aikana. Oppimiskeskustelussa käydään läpi oppilaan osaamista, edistymistä ja tavoitteita. Oppimiskeskusteluun osallistuu oppilas, huoltaja, luokanopettaja ja tarvittaessa muita opettajia ja oppilashuollon henkilökuntaa. Lukuvuoden lopussa oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Noudatat hyviä tapoja ja kohtelet muita arvostavasti.
Noudatat koulun sääntöjä ja ohjeita.
Huolehdit oppivälineistä- ja materiaaleista sekä oppimisympäristön viihtyvyydestä.
Suhtaudut koulutyöhön vastuullisesti.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
1. Oppilaiden itsearvioinnit lähetetään vanhemmille nähtäväksi vähintään kerran syys- ja kerran kevätlukukauden aikana. Sisältöä tarkennetaan vuosittain toimintasuunnitelmassa.
2. Kirjallinen väliarviointi annetaan 4-6 luokilla syyslukukauden lopussa.
3. Oppimiskeskustelut kerran lukuvuoden aikana tammi- helmikuussa 1-6 luokilla (oppilas, huoltaja, opettaja)
4. Lukuvuositodistus ja käyttäytymisen arviointi erillisenä liitteenä annetaan lukuvuoden päätteeksi.