Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Koteihin lähetetään syyslukukauden alussa tiedote, jossa avataan eri oppiaineiden tavoitteita ja arviointia sekä arvioinnin yleisiä periaatteita. Huoltajat saavat muuta arviointipalautetta oppilaan oppimisesta ja edistymisestä mm. Wilman kautta. Lisäksi kaikille oppilaille pidetään vuosittain oppimiskeskustelu. Luokanohjaaja kutsuu oppimiskeskusteluun myös oppilaan huoltajan. Oppimiskeskustelussa käytetään koulun yhteistä pohjaa. Oppimiskeskustelun toteuttamistapa ja -aikataulu täsmennetään vuosittain toimintasuunnitelmassa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
KIITETTÄVÄN KÄYTTÄYTYMISEN TAVOITTEET
Hyvät tavat koulussa
Oppilas
on kohtelias
auttaa muita
on rehellinen
viestii toisia kunnioittavalla tavalla, kielen- ja äänenkäyttö on toisia kunnioittavaa
Sääntöjen ja ohjeiden mukaan toimiminen
Oppilas
sitoutuu sovittuihin toimintatapoihin
noudattaa aikatauluja
noudattaa koulun järjestyssääntöjä
toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
ottaa vastuuta yhteisten asioiden hoidosta
käy säännöllisesti koulua
Muiden ihmisten ja ympäristön huomioon ottaminen
Oppilas
on ystävällinen
hyväksyy erilaisuutta
ei kiusaa, ei hyväksy kiusaamista ja tuo havaitsemansa kiusaamisen koulun aikuisten tietoon
tukee toiminnallaan työrauhaa
toimii ympäristöä kunnioittaen
huolehtii kouluympäristön viihtyisyydestä
Toimiminen erilaisissa tilanteissa
Oppilas
käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti päivittäin koulussa
noudattaa hyviä ruokailutapoja
hallitsee tilanteeseen sopivat käytöstavat yhteisissä tapahtumissa, retkillä ja koulun ulkopuolisessa toiminnassa
osaa käsitellä saamaansa palautetta ja tarkastella omaa toimintaansa myös haastavissa tilanteissa
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisaineen nimen perässä olevissa suluissa on mainittu, minkä yhteisen aineen päättöarvosanaa valinnaiskurssi voi korottaa.
8. LUOKKA
1 Ruokakulttuuria Itämereltä Välimerelle (kotitalous)
2 Ruokatrendien uudet tuulet (kotitalous)
3 Bändisoiton perusteet (musiikki)
4 Svengaava bändi (musiikki)
5 Valokuvasta elokuvaan (kuvataide)
6 Avoin ateljee 1 (kuvataide)
7 Muoti ja vaatteet 1 (käsityö)
8 Värit ja sisustus 1 (käsityö)
9 Tekninen 1 (käsityö)
10 Mopo- ja liikenneturvallisuuskurssi (käsityö)
11 Tanssi?! (ei vaikuta)
12 Omat jutut -koreografiatyöpaja (ei vaikuta)
13 Joukkuepelit (liikunta)
14 Tutkiva luonnontiede (ei vaikuta)
15 Peliohjelmointi (ei vaikuta)
16 Ilmaisun iloa 1 (ei vaikuta)
17 Elämäntaidot 1 (ei vaikuta)
9. LUOKKA
1 Ruokakulttuuria maailman ympäri (kotitalous)
2 Kotitalous – arjesta juhlaan (kotitalous)
3 Päivän hittejä ja eilisen helmiä (musiikki)
4 Keikkaa pukkaa (musiikki)
5 Kolmiulotteinen työskentely (kuvataide)
6 Piirustus ja maalaus (kuvataide)
7 Avoin ateljee 2 (kuvataide)
8 Värit ja sisustus 2 (käsityö)
9 Muoti ja vaatteet 2 (käsityö)
10 Tekninen työ 2 (käsityö)
11 Tekninen työ 3 (käsityö)
12 Mikä tyyli! (ei vaikuta)
13 Oma prokkis –koreografiatyöpaja (ei vaikuta)
14 Palloilu (liikunta)
15 Body & mind (ei vaikuta)
16 Lakitieto (yhteiskuntaoppi)
17 Syventävä matematiikka (ei vaikuta)
18 Mediatiimi (ei vaikuta)
19 Ilmaisun iloa 2 (ei vaikuta)
20 Englannin valinnaiskurssi "Syvennä, sovella, suullista!" (ei vaikuta)
21 Elämäntaidot 2 (ei vaikuta)
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
7.-luokkalaisille annetaan väliarviointi, joka julkaistaan wilmassa tammikuun loppuun mennessä. Väliarviointi annetaan numeroarviointina ja sanallisena hyväksytty-arviointina riippuen oppiaineesta.
Välitodistus annetaan 8.- ja 9.-luokkalaisille tammikuun loppuun mennessä numeroarviointina.
Väliarvioinnin ja välitodistuksen antopäivämäärä tarkennetaan vuosittain toimintasuunnitelmassa. Huoltajia tiedotetaan arviointien julkaisemisesta wilmassa ja lukuvuositiedotteessa.
Lukuvuositodistus annetaan kevätlukukauden viimeisenä päivänä.