Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Jokaisesta oppiaineesta on laadittu luokkatasoiset tiivistetyt oppimisen tavoitteet. Tavoitteet ohjaavat opetuksen suunnittelua ja arviointia ja ohjaavat oppilaiden omien tavoitteiden asettamista ja oman taitotason arviointia. Arvioinnin ajatus tulee oppilaille ja vanhemmille tutuksi jokaisen oppilaan oman “ Kasvun puun” avulla. “Kasvun puu” visualisoi tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan ja seurataan muun muassa portfolion avulla. Jokaisen oppilaan henkilökohtainen portfolio on kuvaus luokkakohtaisesti valituista oppimisen prosesseista. Portfoliota käytetään sekä itseoppimisen välineenä, että muistojen albumina. Portfolio on osa kokonaisarviointia
Arvioinnin tavoissa otetaan huomioon oppiaineiden ominaispiirteet ja oppiaineeseen läheisesti liittyvät laaja-alaiset taidot. Arvioinnin tapoja ovat suulliset ja kirjalliset kyselyt, näytöt, kokeet ja testit, itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan antama palaute, sekä kasvatuskeskustelut, joissa huoltajat voivat olla mukana. Arviointiin liittyvää palautetta voivat antaa kaikki oppilasta opettavat opettajat, koulukaverit, opetusryhmän jäsenet, huoltajat ja oppija itse.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden alussa pidettävässä vanhempainillassa käydään arviointikäytänteet yleisesti ja luokkakohtaisesti läpi. Syyslukukauden lopussa pidetään oppimiskeskustelut, jossa jokainen oppilas ja huoltaja tavataan henkilökohtaisesti. Oppimiskeskustelun tavoite on käydä läpi oppilaan koulukuulumiset ja oppimisen edistyminen.
Wilman kautta ja koulun muiden tiedotuskanavien välityksellä huoltajalla on mahdollisuus seurata oppilaan koulunkäyntiä. Opettaja pitää toimintasuunnitelmassa yhdessä sovituilla tavoilla. huolta, että huoltajat ovat tietoisia oppilaan edistymisestä. Oppilas jakaa halutessaan pääsyn portfolioon huoltajiensa kanssa
Kevätlukukauden päätteeksi oppilas saa lukuvuositodistuksen, jossa annetaan arvio eri oppiaineiden tavoitteiden toteutumisesta.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu kivan kaverin taitojen edistymiseen, hyvien tapojen, sekä koulun järjestyssääntöjen ja luokassa yhteisesti sovittujen sääntöjen noudattamiseen.
TAVOITTEET
HYVIEN TAPOJEN NOUDATTAMINEN
Oppilas
-käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti päivittäin koulussa.
-hallitsee tilanteeseen sopivat käytöstavat luokassa, siirtymissä, ruokalassa, välitunneilla, yhteisissä tapahtumisissa, retkillä ja muussa koulun toiminnassa.
SÄÄNTÖJEN JA OHJEIDEN NOUDATTAMINEN
Oppilas
-toimii yhteisten sääntöjen mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita
-toimii rehellisesti
-noudattaa aikatauluja
MUIDEN IHMISTEN JA YMPÄRISTÖN HUOMIOIMINEN
Oppilas
-viestii toisia kunnioittavalla tavalla ja osaa tervehtiä
-arvostaa toisten työtä
-kantaa vastuuta tavaroista ja ympäristöstä
-toimii avuliaasti ja empaattisesti
-rohkaisee muita hyvää
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Koskelan ala-asteen koulussa annetaan vain lukuvuositodistus. Syyslukukauden ilmiöjaksolla oppilas asettaa itselleen oppimisen ja kasvun tavoitteen, jonka toteutumista arvioidaan lukukauden lopussa yhdessä huoltajien kanssa oppimiskeskustelussa. Oppimiskeskustelun käynti kirjataan Wilmaan. Tavoitteeseen ja sen toteutumiseen palataan kevätlukukauden ilmiöjaksolla oppilaan kanssa käytävässä keskustelussa.