Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaiden oppimisesta ja edistymisestä tiedotetaan huoltajille. Arvioinnista ja oppimisen edistymisestä keskustellaan luokkakohtaisissa vanhempainilloissa ja hojks-palavereissa. Hojks-palaverit toimivat oppimiskeskusteluina. Ne käydään kaikilla vuosiluokilla oppilaan ja huoltajien kanssa lokakuun loppuun mennessä. Syksyn tapaamisessa asetetaan tavoitteita lukuvuoden opiskelulle. Keväällä arvioidaan tavoitteiden toteutumista.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen tavoitteet Karviaistien koulussa:
Oppilas käyttäytyy ystävällisesti ja kohteliaasti.
Oppilas käyttää asiallista ja kunnioittavaa kieltä.
Oppilas ottaa huomioon toiset ihmiset.
Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä sekä omaisuutta.
Oppilas noudattaa koulun sääntöjä ja sopimuksia.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Äidinkielen ja kirjallisuuden sekä ympäristöopin sanallisesti arvioitavat valinnaiset kurssit voivat korottaa näiden yhteisten aineiden päättöarvosanaa.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Väliarviointi annetaan syyslukukauden päättyessä 1.-7.luokkalaisille. 8.luokkalaiset ja 9.luokkalaiset saavat välitodistuksen syyslukukauden päätteeksi.