Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Koulumme tiedottaa lukuvuoden alkaessa yhteisesti arvioinnin yleisistä periaatteista ja käytänteistä sekä käyttäytymisen arviointikriteereistä.
Kalasataman peruskoulussa opettajat tiedottavat huoltajille ja oppilaille lukuvuoden aikana oppiaineiden keskeisistä tavoitteista ja arviointikriteereistä ja -menetelmistä lukuvuoden osalta.
Kalasataman peruskoulussa painotamme jatkuvaa arviointia. Arvioinnissa korostetaan oppilaan vahvuuksia ja yksilöllisyyttä ja kehittymisen mahdollisuutta. Jokainen oppilas on lähtökohtaisesti hyvä ja arvokas ja omaa myönteisen asenteen kehittymiseensä. Oppilaan itse- ja vertaisarviointia kehitämme vahvaksi osaksi portfoliotyöskentelyä ja ilmiöoppimisen prosessia.
Arvioinnissa noudatamme koulun ihmis- ja oppimiskäsityksen periaatteita. (Nämä periaatteet lisätään myös opsiin koulukohtaisiin täsmennyksiin kohtiin 2.2.1 arvolähtökohtien ja eettisten periaatteiden toteutuminen koulussa ja 2.3 oppimiskäsitys).
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Kalasataman peruskoulussa oppimiskeskustelu on osa arviointia. Syyslukukaudella oppilaat kirjaavat oppimisen tavoitteitaan oppimiskeskustelulomakkeeseen kuluvalle lukuvuodelle. Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit käydään tässä yhteydessä myös yhdessä läpi. Tammi-helmikuussa käydään varsinainen oppimiskeskustelu kokonaisuudessaan yhdessä oppilaan, huoltajan ja opettajan kanssa. Mikäli oppilaalle laaditaan erillinen henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (hojks) tai oppimissuunnitelma (oppsu), em. asiat kirjataan tähän asiakirjaan, jolloin oppimiskeskustelu toteutuu tätä kautta.
Koulu tarkentaa oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnissa huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön muodot ja tavat sekä tiedottamisen ajankohdat.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
KALASATAMAN PERUSKOULUN KÄYTTÄYTYMISEN ARVIOINTIKRITEERIT VUOSILUOKILLA 1.-9. IKÄTASOON SUHTEUTETTUNA
• Käyttäytymisen arviointi perustuu opetussuunnitelmaan kirjattuihin käyttäytymisen osa-alueiden kriteereihin. Huoltajilla ja oppilailla on ollut mahdollisuus vaikuttaa käyttäytymisen arvioinnin kriteeristöön.
Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa ja formatiivista arviointia tehdään koko lukuvuoden aikana. Yksilölliset tavoitteet otetaan huomioon arvioinnissa. Arvioinnin kriteeristö käydään läpi oppimiskeskustelussa yhdessä huoltajan ja oppilaan kanssa. Yksilölliset tavoitteet otetaan huomioon henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS).
Hyvien tapojen noudattaminen
toimii kohteliaasti
toimii kannustavasti
on rehellinen
kielen- ja äänenkäyttö on toisia kunnioittavaa.
huomioi toiset ihmiset
Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
ottaa vastuuta yhteisten asioiden hoidosta
käy säännöllisesti koulua
noudattaa koulun yhteisiä sääntöjä ja sopimuksia
Muiden ihmisten arvostava kohtelu
hyväksyy erilaisuutta
ei kiusaa eikä hyväksy kiusaamista
toisen kunnioittaminen
kohtelee muista ystävällisesti
ottaa toiset mukaan yhteiseen toimintaan
Ympäristön huomioon ottaminen
Omista ja yhteisistä välineistä huolehtiminen
oppimisympäristön viihtyvyydestä ja siisteydestä huolehtiminen
toimii ympäristöä kunnioittaen
edistää ja ylläpitää toiminnallaan oppimisympäristön työrauhaa
edistää omalla toiminnallaan oppimisympäristön turvallisuutta
Asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen
käyttäytyy asianmukaisesti päivittäisessä koulutyössä ja erilaisissa oppimisympäristöissä koulun ulkopuolella
sietää pettymyksiä
kuuntelee aikuista
korjaa omaa käyttäytymistään saadun palautteen perusteella
haluaa sovitella ristiriitoja
Käyttäytymisen arvosanan muodostamisen kriteerit ovat yhtenäiset vuosiluokkien 1.-3.arviointiasteikon kanssa mikä vahvistetaan kaupunkitasoisesti.
Vuosiluokilla 1-3 lukuvuositodistuksessa käytettävä arviointiskaala:
Olet saavuttanut tavoitteet erinomaisesti
Olet saavuttanut tavoitteet hyvin
Olet saavuttanut tavoitteet tyydyttävästi
Olet saavuttanut tavoitteet hyväksytysti
Et ole saavuttanut tavoitteita hyväksytysti
Käyttäytymisen numeerisen arvosanan muodostamisen kriteerit Kalasataman koulussa 4.-9.lk
Erinomainen (10)
• Oppilas hallitsee erinomaisesti yllä mainitut tavoitteet.
• Oppilas on esimerkillinen käytöksessään kaikissa tilanteissa
• Oppilas kannustaa omalla esimerkillään muitakin toimimaan samoin yllä mainittujen tavoitteiden suhteen.
Kiitettävä (9)
• Oppilas hallitsee kiitettävästi yllä mainitut tavoitteet.
• Oppilaan toiminta ei ole vaatinut erityistä keskustelua ja ohjausta.
Hyvä (8)
• Oppilas hallitsee hyvin yllä mainitut tavoitteet.
• Jossakin näistä oppilaan toiminta on vaatinut keskustelua ja ohjausta, mutta hän on kyennyt kehittämään taitojaan näillä osa-alueilla arviointijakson aikana.
Tyydyttävä (7)
• Oppilas hallitsee tyydyttävästi yllä mainitut tavoitteet.
• Joissakin näistä oppilaan toiminta on vaatinut keskustelua ja ohjausta, mutta hän on pyrkinyt kehittämään taitojaan näillä osa-alueilla arviointijakson aikana.
Kohtalainen (6)
• Oppilas hallitsee kohtalaisesti yllä mainitut tavoitteet.
• Oppilaan toiminta on vaatinut keskustelua ja ohjausta useiden tavoitteiden suhteen arviointijakson aikana. Hän on ajoittain pyrkinyt kehittämään taitojaan näillä osa-alueilla, mutta hän ei ole juurikaan onnistunut siinä.
Välttävä (5)
• Oppilas hallitsee välttävästi yllä mainitut tavoitteet.
• Oppilaantoiminta on toistuvasti vaatinut keskustelua ja ohjausta kaikkien tavoitteiden suhteen, mutta hän ei ole pystynyt kehittämään taitojaan arviointijakson aikana.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Koulukohtainen osuus: ei koulukohtaisia lisäyksiä.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Kalasataman peruskoulussa
Koulussa ei ole sellaisia yhden vuosiviikkotunnin kestoisia valinnaisaineita, jotka arvioitaessa hyväksytty/hylätty-asteikolla voisivat korottaa jonkun oppiaineen/emoaineen arvosanaa.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Kalasataman peruskoulussa annetaan lukuvuositodistus kaikilla vuosiluokilla ja välitodistus vuosiluokilla 6.-9. Tämän lisäksi oppilas ja huoltaja osallistuvat oppimiskeskusteluun tammi-helmikuussa. Todistus on sanallinen vuosiluokilla 1.-3. ja numeerinen vuosiluokilla 4.-9.
Koulussamme toteutetaan 2-jaksojärjestelmää mutta tarvittaessa opetus voidaan toteuttaa myös useammassa jaksossa lukuvuoden aikana.