Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Syyslukukauden aikana oppilas asettaa opiskelulleen tavoitteita. Nämä tavoitteet kirjataan ja tiedotetaan myös koteihin. Lukuvuoden puolivälissä tarkastellaan oppilaan edistymistä asettamiensa tavoitteiden suuntaan oppimiskeskustelussa yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa. Lukuvuoden päättyessä oppilas ja opettaja käyvät arviointikeskustelun. Tässä keskustelussa tarkastellaan asetettujen tavoitteiden toteutumista. Keskustelu käydään ennen lukuvuositodistuksen antamista. Koulun arviointiprosessia tarkennetaan toimintasuunnitelmassa ja arvioidaan toimintakertomuksen laatimisen yhteydessä lukuvuosittain.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden alussa huoltajia tiedotetaan opiskelun tavoitteista, arvioinnin periaatteista ja käytänteistä luokan huoltajatapaamisessa, sekä koulun yleisten tiedotuskanavien kautta. Lukuvuoden kuluessa huoltajat kutsutaan vähintään kerran oppilasta koskevaan oppimiskeskusteluun. Lukuvuoden lopussa oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Kaisaniemen ala-asteen koulussa on yhteiset säännöt niin aikuisille kuin lapsille. Arvopohja, eettiset periaatteet ja yhteiset säännöt asettavat keskeiset tavoitteet käyttäytymiselle sekä sen arvioinnille. Hyvät tavat antavat lapselle varmuutta ja valmiuksia toimia uusissa tilanteissa. Hyvillä tavoilla tarkoitetaan rehellisyyttä, kohteliasta käyttäytymistä ja toisen ihmisen tilan sekä koskemattomuuden kunnioittamista.
Koulun kasvatustehtävään kuuluu ryhmässä toimimisen ja käyttäytymisen ohjaaminen sekä vuorovaikutustaitojen kehittäminen. Vuorovaikutustaidoilla tarkoitetaan kykyä kuunnella toisia, taitoa esittää perusteltuja mielipiteitä, kunnioittaa toisten näkemyksiä, kulttuuritaustaa sekä elämän arvoja. Kasvatustilanteissa korostetaan erilaisuuden arvostamista, toisten huomioon ottamista, huomaavaisuutta ja tahdikkuutta. Tilanteeseen sopiva käyttäytyminen koulussa ja koulun ulkopuolella valmistavat lapsia itsenäisten ratkaisujen ja valintojen tekemiseen. Oppilasta kannustetaan iloitsemaan niin omasta kuin toisten onnistumisista.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuoden puolessa välissä väliarviointi toteutetaan oppimiskeskusteluna. Lukuvuoden lopussa oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.