Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Opettajat käyttävät lukuvuoden aikana monipuolisesti kunkin oppiaineen tavoitteisiin perustuvia, oppilaan ikätason huomioivia arviointitapoja. Arvioinnin tehtävänä on ohjata oppilasta kohti asetettuja tavoitteita.
Huoltaja voi seurata opintojen edistymistä ja olla yhteydessä opettajaan liittyen opintojen edistymiseen wilman kautta. Tarvittaessa järjestetään tapaamisia lukuvuoden aikana. Moniammatillinen ryhmä tukee arviointiprosessissa tarvittaessa.
Luokat 1-6
Oppilaat tekevät itsearvioinnin työskentelystään, käyttäytymisestään ja oppimisestaan syyskuussa. Samalla he asettavat itselle tavoitteita lukuvuodeksi. Opettajat antavat palautetta oppilaiden työskentelystä ja oppimisesta eri oppiaineissa sekä käyttäytymisestä. Itsearviointien pohjalta käydään huoltajien ja oppilaiden kanssa oppimiskeskustelu syyslukukauden aikana.
Itsearviointeihin palataan kevätlukukaudella, jolloin luokanohjaaja käy yksilölliset oppimiskeskustelut oppilaiden kanssa. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Lukuvuosiarviointi annetaan 1. - 3. luokkien oppilaille sanallisena ja 4. - 6. luokkien oppilaille numeroarvosanoin.
Luokat 7-9
8.-9.lk oppilaat tekevät sanallisen itsearvioinnin työskentelystään, käyttäytymisestään ja oppimisestaan 1. ja 3. jakson päättyessä. 7.luokan oppilaat tekevät itsearvioinnin 2. jakson jälkeen. Opettajat antavat palautetta samaan lomakkeeseen. Huoltaja tutustuu arviointiin ja voi halutessaan kommentoida sitä. Oppilaan itsearviointi sekä opettajan antama palaute toimivat 7.lk oppilaiden väliarviointina. Vuosiluokilla 8-9 oppilaat saavat väliarvioinnin numeroarvosanoin 2. jakson lopuksi. Lukuvuosiarviointi annetaan 7. - 9. luokkien oppilaille numeroarvosanoin.
Oppilaat asettavat opettajan ohjaamana lukuvuodelle sekä oppiainekohtaisia että laaja-alaisia tavoitteita. Oppiainekohtaisista tavoitteista opettaja tiedottaa koteihin. Luokanohjaaja tapaa jokaisen oppilaan huoltajineen syyslukukaudella oppimiskeskustelussa.
Oppiaineiden arviointiperusteista jokainen aineenopettaja tiedottaa huoltajia.
8. luokkien keskusteluissa käsitellään myös jatko-opintosuunnitelmia ja niihin liittyviä opiskelutavoitteita. Opinto-ohjaaja osallistuu tapaamisiin tarvittaessa.
Opinto-ohjaaja järjestää yksilö- ja pienryhmätapaamisia oppilaille 8. luokan keväältä lähtien. Tapaamisissa keskustellaan jatko-opinnoista, asetetaan oppimistavoitteita ja tehdään suunnitelmia niiden saavuttamiseksi. Tapaamiset jatkuvat 9. luokan ajan.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Koulumme käyttäytymisen arviointi perustuu seuraaviin tavoitteisiin:
Oppilas noudattaa hyviä tapoja, koulun sääntöjä ja ohjeita.
Oppilas kohtelee muita ihmisiä ystävällisesti ja arvostavasti.
Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja eri tilanteisiin sopivalla tavalla.
Oppilas ottaa huomioon fyysisen ympäristön ja kunnioittaa sitä.
Näitä tavoitteita arvioidaan joka vuosiluokalla ikätason mukaisesti sekä itsearvioinneissa että opettajien arvioimana.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Kaikki valinnaiset aineet voivat vaikuttaa yhteisen aineen päättöarvosanaan. Alla aineet, joihin mainitut valinnaisaineet voivat vaikuttaa.
KOTITALOUS
Cooking channel
Ruokatrendit
SUOMEN KIELI JA KIRJALLISUUS
Suomen kielen ja kirjallisuuden oppiaineessa tarjotaan vuosittain vähintään yksi valinnaisainekurssi, jonka sisältö voi vaihdella vuosittain.
KÄSITYÖN VALINNAISKURSSIT
Puu, metalli ja elektroniikan syventävä kurssi
Vaatteet, asusteet ja pienet sisustustuotteet
Design-kurssi
Tiffany-lasi
KUVATAIDE
Design
Tiffany-lasi
MUSIIKKI
Bändisoittoa ja –laulua
LIIKUNTA
Taitava palloilija
Luontoliikuntaa ja kartanlukutaitoa
Kehitä lajitaitojasi
Uudet liikuntalajit ja -pelit
Tanssii tähtien kanssa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Opettajat käyttävät lukuvuoden aikana monipuolisesti kunkin oppiaineen tavoitteisiin perustuvia, oppilaan ikätason huomioivia arviointitapoja. Arvioinnin tehtävänä on ohjata oppilasta kohti asetettuja tavoitteita.
Huoltaja voi seurata opintojen edistymistä ja olla yhteydessä opettajaan liittyen opintojen edistymiseen wilman kautta. Tarvittaessa järjestetään tapaamisia lukuvuoden aikana. Moniammatillinen ryhmä tukee arviointiprosessissa tarvittaessa.
Luokat 1-6
Oppilaat tekevät itsearvioinnin työskentelystään, käyttäytymisestään ja oppimisestaan syyskuussa. Samalla he asettavat itselle tavoitteita lukuvuodeksi. Opettajat antavat palautetta oppilaiden työskentelystä ja oppimisesta eri oppiaineissa sekä käyttäytymisestä. Itsearviointien pohjalta käydään huoltajien ja oppilaiden kanssa oppimiskeskustelu syyslukukauden aikana.
Itsearviointeihin palataan kevätlukukaudella, jolloin luokanohjaaja käy yksilölliset oppimiskeskustelut oppilaiden kanssa. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Lukuvuosiarviointi annetaan 1. - 3. luokkien oppilaille sanallisena ja 4. - 6. luokkien oppilaille numeroarvosanoin.
Luokat 7-9
8.-9.lk oppilaat tekevät sanallisen itsearvioinnin työskentelystään, käyttäytymisestään ja oppimisestaan 1. ja 3. jakson päättyessä. 7.luokan oppilaat tekevät itsearvioinnin 2. jakson jälkeen. Opettajat antavat palautetta samaan lomakkeeseen. Huoltaja tutustuu arviointiin ja voi halutessaan kommentoida sitä. Oppilaan itsearviointi sekä opettajan antama palaute toimivat 7.lk oppilaiden väliarviointina. Vuosiluokilla 8-9 oppilaat saavat väliarvioinnin numeroarvosanoin 2. jakson lopuksi. Lukuvuosiarviointi annetaan 7. - 9. luokkien oppilaille numeroarvosanoin.
Oppilaat asettavat opettajan ohjaamana lukuvuodelle sekä oppiainekohtaisia että laaja-alaisia tavoitteita. Oppiainekohtaisista tavoitteista opettaja tiedottaa koteihin. Luokanohjaaja tapaa jokaisen oppilaan huoltajineen syyslukukaudella oppimiskeskustelussa.
Oppiaineiden arviointiperusteista jokainen aineenopettaja tiedottaa huoltajia.
8. luokkien keskusteluissa käsitellään myös jatko-opintosuunnitelmia ja niihin liittyviä opiskelutavoitteita. Opinto-ohjaaja osallistuu tapaamisiin tarvittaessa.
Opinto-ohjaaja järjestää yksilö- ja pienryhmätapaamisia oppilaille 8. luokan keväältä lähtien. Tapaamisissa keskustellaan jatko-opinnoista, asetetaan oppimistavoitteita ja tehdään suunnitelmia niiden saavuttamiseksi. Tapaamiset jatkuvat 9. luokan ajan.