Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä arvioinnin periaatteita käsitellään henkilöstön kesken lukuvuoden aikana. Johtoryhmän johdolla kehitetään arviointiosaamista vuosittain. Tämän lisäksi arviointikäytänteitä kehitetään oppilailta ja huoltajilta saadun palautteen perusteella. Arviointikriteerejä ja –prosesseja käsitellään vanhempainilloissa. Arvioinnista ja sen toteuttamisesta sekä tavoitteiden asettamisesta keskustellaan oppilaiden kanssa aina lukukauden tai jakson alussa ja lopussa. Lukuvuoden arviointikäytänteitä voidaan tarkentaa vuosittain koulun toimintasuunnitelmassa.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arvioinnin on aina oltava selkeää, ymmärrettävää ja ikätasoista.
Lukuvuoden aikana annetaan tietoa huoltajille oppilaan tuotoksista, itsearvioinnista ja opettajan arvioinnista. Tämän kokonaisuuden tavoitteena on ohjata oppilaan oppimista ja opinnoissa etenemistä.
Arviointimenetelmiä täydennetään tarvittaessa vuosittain toimintasuunnitelmassa.
Oppilaat saavat lukuvuositodistuksen keväisin, jokaisen lukuvuoden päätteeksi. Lukuvuoden aikaiset oppimiskeskustelut, jotka käydään oppilaan ja huoltajan kanssa, toteutetaan loka-joulukuussa. Oppilas-opettaja –oppimiskeskustelut toteutetaan kevätlukukaudella.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi on koko lukuvuoden kestävä jatkuva prosessi, jota tehdään yhdessä oppilaan kanssa erilaisia itsearviointitapoja hyödyntäen. Lukuvuoden aikana huoltajat saavat tietoa lapsen käyttäytymisestä koulussa tarpeen mukaan. Käyttäytyminen arvioidaan lukuvuoden päätteeksi vuosiluokilla 1-3 sanallisesti ja vuosiluokilla 4-6 numeerisesti.
Oppilaan käyttäytymiselle asetetut yleiset tavoitteet
* Säännöllinen osallistuminen koulutyöhön
* Asiallinen käyttäytyminen
* Reilu ja arvostava suhtautuminen koulutovereihin ja koulun aikuisiin
* Koulun järjestyssääntöjen noudattaminen
* Toisten ihmisten fyysisen ja henkisen loukkaamattomuuden kunnioittaminen
* Työn ja työrauhan kunnioittaminen
* Sovituista tehtävistä huolehtiminen
* Oppimisympäristöstä huolehtiminen
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Oppilaat saavat lukuvuositodistuksen keväisin, jokaisen lukuvuoden päätteeksi. Lukuvuoden aikaiset oppimiskeskustelut, jotka käydään oppilaan ja huoltajan kanssa, toteutetaan loka-joulukuussa. Oppilas-opettaja –oppimiskeskustelut toteutetaan kevätlukukaudella.