Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Hietakummun ala-asteen arvioinnin taustalla on positiivinen ja kannustava näkemys oppilaan oppimisesta ja kehittymisestä. Tarkemmat käytänteet kirjataan vuosittain koulun toimintasuunnitelmaan.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Lukuvuoden alussa järjestettävässä vanhempainillassa käydään läpi opiskelun tavoitteita ja arvioinnin periaatteita. Lisäksi arvioinnista tiedotetaan lukuvuositiedotteessa, Wilmassa ja koulun kotisivuilla. Arviointipalautetta annetaan lukuvuoden aikana Wilman kautta. Lukuvuoden alussa oppilas asettaa omat oppimisen tavoitteensa yhdessä huoltajan kanssa. Näiden tavoitteiden toteutumisesta keskustellaan oppimiskeskusteluissa syyslukukauden lopussa tai kevätlukukauden alussa. Arviointi on suunnitelmallista ja johdonmukaista.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Hietakummun ala-asteen käyttäytymisen tavoitteet ja arviointi pohjautuvat koulun järjestyssääntöihin ja opetussuunnitelman perusteisiin. Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa seuraaviin käyttäytymisen osa-alueisiin:
Hyvien tapojen noudattaminen
Sääntöjen ja ohjeiden noudattaminen
Muiden ihmisten arvostava ja kunnioittava kohtelu
Asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen
Ympäristön huomioon ottaminen
Omista ja yhteisistä tavaroista ja tarvikkeista huolehtiminen.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Hietakummun ala-asteella ei anneta välitodistusta. Oppimiskeskustelu käydään opettajan, oppilaan ja huoltajien kanssa syyslukukauden lopussa tai kevätlukukauden alussa. Lukuvuositodistus annetaan lukuvuoden lopussa.