Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Haagan peruskoulussa arvioinnin yleisistä periaatteista ja aikatauluista kerrotaan huoltajalle lukuvuoden alkaessa sekä vanhempainilloissa että tiedottein. Aineenopettajat ja luokanopettajat tiedottavat eri oppiaineiden tavoitteista ja arviointikäytänteistä lukuvuoden alussa tai opintokokonaisuuden alkaessa. Lisäksi oppilas saa jatkuvaa arviointipalautetta lukuvuoden aikana. Oppimiskeskustelut käydään lukuvuoden alussa lokakuun loppuun mennessä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Haagan peruskoulussa käyttäytymisen keskeisimmät tavoitteet perustuvat koulun järjestyssääntöihin. Oppilas kohtelee muita ihmisiä arvostavasti. Oppilas noudattaa hyviä tapoja sekä sääntöjä ja ohjeita. Oppilas osaa toimia ryhmässä sekä ratkaista ristiriitoja oma-aloitteisesti. Oppilas käyttäytyy asiallisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla sekä ottaa ympäristön huomioon.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Opetuksen järjestäjän tarkennus opinnoissa etenemiseen perusopetuksen aikana
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisaineet, joiden opiskelussa osoitettu osaaminen otetaan huomioon yhtenä näyttönä päättöarvioinnissa, määritellään ennen valinnan tekemistä. Valinnaiskurssit kirjataan vuosittain koulun toimintasuunnitelmaan ja ne ovat näkyvissä Wilman tiedotteissa.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Sanallisen arvioinnin ja numeroarvosanan antaminen eri oppiaineissa ja käyttäytymisen arvioinnissa Helsingin kaupungin peruskouluissa Haagan peruskoulussa vuosiluokilla 1 - 3 käytetään sanallista väliarviointia syyslukukauden päätteeksi. Kevätlukukauden päätteeksi annetaan sanallinen lukuvuositodistus. Vuosiluokilla 4 - 6 käytetään numeroarviointia sekä syyslukukauden väliarvioinnissa että lukuvuositodistuksessa. Vuosiluokilla 7 - 9 käytetään numeroarviointia sekä syyslukukauden välitodistuksessa että lukuvuositodistuksessa. Molemmissa todistuksissa arvioidaan oppilaan opinto-ohjelman mukaiset oppiaineet ja käyttäytyminen.