Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Koulu tiedottaa huoltajia arviointikäytänteistä ja oppimiskeskustelusta syyslukukauden alkaessa. Oppimiskeskustelu käydään syyslukukauden aikana. Oppimiskeskustelujen muoto sovitaan vuosittain toimintasuunnitelmassa. Oppimiskeskustelussa oppilas, opettajat ja huoltaja ottavat esille tärkeitä asioita oppimisen tueksi ja asettavat opiskelun tavoitteet. Sovittuihin tavoitteisiin palataan lukuvuoden aikana oppilaan ja tarvittaessa huoltajan kanssa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi on alla:
| Toisten huomioon ottaminen | Sääntöjen noudattaminen | Ympäristöstä huolehtiminen |
10 | Ilmaisee
Osoittaa hienotunteisuutta toisia kohtaan ja pystyy hillitsemään itsensä myös paineen alaisena.
On avulias ilman hyödyn tavoittelua.
Ylläpitää luokan työrauhaa. | On sisäistänyt yhteiselämän periaatteet ja noudattaa niitä ilman ulkoista kontrollia.
On luotettava.
| Huolehtii aktiivisesti ympäristön siisteydestä ja viihtyisyydestä |
9 | On kohtelias ja ystävällinen.
On huomaavainen ja avulias.
Pitää omalta osaltaan yllä työrauhaa. | Noudattaa ryhmän ja koulun sääntöjä
| Huolehtii omalta osaltaan ympäristön siisteydestä ja viihtyisyydestä. |
8 | Oppilas sopeutuu kouluun ja osaa käyttäytyä asianmukaisesti useimmissa tilanteissa.
Hän hyväksyy ihmisten erilaisuutta ja pitää omalta osaltaan yllä työrauhaa. | Noudattaa ryhmän ja koulun sääntöjä useimmiten.
Voidaan joskus joutua kehottamaan.
| Huolehtii omasta ympäristöstään ja välineistään |
7 | Vastuunottamisesta joudutaan muistuttamaan.
Menee ryhmän mukana.
Ei ole kovin kohtelias.
Tilannetaju horjuu.
Ei malta odottaa omaa vuoroaan.
Ei ole sisäistänyt omaa osuuttaan työrauhan ylläpitämisessä. | Tuntee ryhmän ja koulun säännöt, mutta ei aina piittaa niistä.
Tahallisia sääntörikkomuksia.
| Ei aina huolehdi omasta ympäristöstään ja välineistään. |
6 | Ei itsenäistä vastuuta. Ei pysty näkemään kuin oman kantansa asioihin. Epäkohtelias muita kohtaan. Häiritsee jatkuvasti. Kiusaa. | Sääntörikkomuksia, joista saatu useita rangaistuksia (kasvatuskeskustelut, jälki-istunnot). | Ei kanna vastuuta ympäristöstä. |
5 | Ei itsenäistä vastuuta. Ei pysty näkemään kuin oman kantansa asioihin. Epäkohtelias muita kohtaan. Häiritsee jatkuvasti. Kiusaa. | Sääntörikkomuksia, joista saatu vakavia rangaistuksia (kirjallinen varoitus tai määräaikainen erottaminen). | Ei kanna vastuuta ympäristöstä. |
4 | Ei ole kykenevä käymään koulua |
|
|
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
1-9 luokilla annetaan lukuvuositodistuksen lisäksi myös väliarviointi syyslukukauden päätteeksi. Luokilla 1-3 väliarviointi ja lukuvuositodistus on sanallista. Luokilla 4-9 väliarviointi ja lukuvuositodistus on numeerista.