Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Päättöarvosanan muodostaminen

Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi

Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa

Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus

Paikallisesti päätettävät asiat

Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnin tiedottamisen muodot

Kaikilla vuosiluokilla luokanvalvoja tai luokanopettaja kutsuu oppilaan ja huoltajan oppimiskeskusteluun. Oppimiskeskustelussa keskustellaan oppilaan oppimisesta ja osaamisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä kannustavassa ja ohjaavassa ilmapiirissä. Keskustelun pohjana toimii oppilaan itsearviointi, huoltajan huomiot sekä opettajien havainnot oppilaasta.  

Opettaja käy opettamiensa oppiaineiden osalta oppilaiden kanssa läpi oppimisen tavoitteet ja arvioinnin periaatteet. Oppimisen tavoitteista ja arvioinnin periaatteista kerrotaan myös huoltajille erilaisin tavoin esimerkiksi vanhempainilloissa ja henkilökohtaisesti viestimällä, kuten oppimiskeskustelussa ja Wilma-viesteissä. Opetussuunnitelmasta on luettavissa oppimisen ja osaamisen tavoitteet ja sen tulee olla huoltajien luettavissa kaupungin www-sivuilta.    

Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet

Vuosiluokilla 7 - 8 käyttäytymisestä annetaan numero.  

 

Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat tavoitteet: 

  • Muiden ihmisten ja ympäristön huomioiminen 

  • Asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen ja hyvät tavat

  • Yhteisten sääntöjen noudattaminen 

 

Käyttäytymistä arvioidaan seuraavien kriteereiden pohjalta: 

Luokat 7-8 

Erinomainen 10 

  • toimii esimerkillisesti kouluyhteisön jäsenenä; auttaa ja kannustaa toisia oppilaita 

  • suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja hallitsee erilaiset sosiaaliset tilanteet 

  • osoittaa erinomaisen hyvää käytöstä kaikkia kohtaan ja toimii rehellisesti ja luotettavasti 

  • kykenee tarvittaessa joustamaan mielipiteissään ja ilmaisee omia ajatuksiaan rakentavasti 

Kiitettävä 9  

  • toimii vastuullisesti kouluyhteisön jäsenenä ja haluaa auttaa ja kannustaa muita oppilaita 

  • käyttäytyy ystävällisesti ja kohteliaasti kouluyhteisön jäseniä kohtaan 

  • toimii rehellisesti ja luotettavasti 

  • ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita omatoimisesti 

  • noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita ja hyviä käytöstapoja 

Hyvä 8 

  • osaa toimia kouluyhteisön jäsenenä ja auttaa sekä kannustaa muita oppilaita 

  • osaa keskustella kouluyhteisön jäsenten kanssa kohteliaasti ja ystävällisesti 

  • toimii rehellisesti ja luotettavasti  

  • toimii yleensä täsmällisesti 

  • ymmärtää oman toimintansa vaikuttavan kouluympäristöön 

  • noudattaa lähes aina koulun sääntöjä ja ohjeita  

  • pyrkii ratkomaan ristiriitatilanteita omatoimisesti 

Tyydyttävä 7 

  • noudattaa useimmiten koulun sääntöjä, käytöstapoja ja ohjeita 

  • on toisinaan välinpitämätön kouluympäristönsä suhteen 

  • pyrkii sopeutumaan kouluyhteisön jäseneksi 

  • auttaa ja kannustaa muita oppilaita vaihtelevasti 

  • toimii yleensä rehellisesti ja luotettavasti 

Kohtalainen 6 

  • suhtautuu usein välinpitämättömästi tai negatiivisesti koulutyöhön ja – ympäristöön 

  • vaikeuksia sopeutua kouluyhteisön jäseneksi 

  • käytöshäiriöitä ja huonoja käytöstapoja 

  • oikean ja väärän raja epäselvä 

  • vaikeuksia noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita 

Välttävä 5 

  • suhtautuu negatiivisesti tai välinpitämättömästi koulutyöhön ja –ympäristöön 

  • ei tee yhteistyötä eikä noudata koulun sääntöjä 

Oppilaalla on 

  • vakavia käytöshäiriöitä 

  • oikean ja väärän raja vääristynyt 

  • jatkuvia laiminlyöntejä

Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt

Harjavallassa perusopetus järjestetään pääosin vuosiluokkiin sidotusti. Oppilaan siirtymisestä seuraavalle vuosiluokalle päätetään lukuvuositodistuksen yhteydessä. Oppilas voi myös opiskella vuosiluokkiin sitomattomasti, jolloin hän siirtyy vuosiluokalta toiselle aina oman ikäluokkansa mukaisesti. Oppilaan opiskellessa vuosiluokkiin sitomattomasti, hänen opinto-ohjelmassaan määritellään ne kokonaisuudet, joiden suorittaminen on edellytyksenä opinnoissa etenemiseksi. 

Opettaja on vastuussa oppilaan opintojen edistymisen seuraamisesta. Tilanteessa, jossa opintojen hyväksytysti suorittaminen näyttää olevan vaarassa, tulee asia ottaa esille riittävän varhain oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Opettajan on oltava myös ajoissa yhteydessä oman koulun oppimisen tuen ja/tai oppilashuollon asiantuntijoihin, jotta oppilaalle pystytään tarjoamaan hänen tarvitsemansa tuki opinnoissa edistymiseksi.  

Mikäli oppilas on tukitoimista huolimatta vaarassa jäädä luokalleen, hänelle tulee antaa mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa ne opetukselle asetut tavoitteet, joiden suorittaminen on edellytyksenä seuraavalle vuosiluokalle siirtymiseksi. Tilaisuuksia tarjotaan sekä lukukauden aikana että sen päätyttyä. Arvioinnista vastaava opettaja määrittelee tarvittavat näytöt, joiden tulee olla riittävän monipuolisia ja joiden avulla voidaan mitata arvioinnin kohteena olevaa osaamista. Näytöistä ja aikatauluista tiedotetaan huoltajille. Opettajan tulee näytöistä sovittaessa ottaa huomioon oppilaan tuen tarpeet ja mahdollisuudet monipuolisten näyttöjen antamiseen.   

Mikäli oppilas ei lukuvuoden aikana pysty antamaan tarvittavia näyttöjä, oppilas voi osallistua lukuvuoden päätyttyä kesäkuussa erilliseen kokeeseen, jossa hän voi osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävästi tarvittavat tiedot ja taidot. Kesäkuussa järjestettävä koe on aina viimeisin vaihtoehto tilanteen ratkaisemiseksi. Kesäkuun ajankohta määritellään koulun lukuvuosisuunnitelmassa.  

Mahdollisuudesta jäädä luokalleen tulee olla heti tilanteen selvittyä yhteydessä huoltajiin. Myös tarvittavista näytöistä ja aikatauluista ollaan yhteydessä oppilaan huoltajiin heti kun mahdollista.  

Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa

Lukuvuositodistus on numeerinen vuosiluokilla 7–9. Numeerisen todistuksen liitteenä voidaan aina antaa sanallinen arviointi erillisellä todistuksen liitteellä. Sanallisen liitteen voi antaa oppilaalle tilanteessa, jossa oppilaan arviointi on näyttöjen vähäisyyden tai esimerkiksi puutteellisen kielitaidon vuoksi vähäistä. Kaikki koulut käyttävät samoja todistuspohjia. 

VÄLITODISTUKSET 

Numeerinen välitodistus annetaan vuosiluokilla 7-9 syyslukukauden päätteeksi. Vuosiluokilla 7–8 yksittäiselle oppilaalle voidaan olla antamatta välitodistus perustelluista syistä. Oppilaan tilanne voi olla esimerkiksi terveydellisistä syistä sellainen, että hänellä ei ole näyttöjä arvosanan antamiseksi useassa eri oppiaineessa. Välitodistuksen antamatta jättämisestä tulee keskustella oppilaan huoltajien kanssa ja se kirjataan joko HOJKS:iin tai oppimissuunnitelmaan. 

VALINNAISTEN AINEIDEN ARVIOINTI JA PÄÄTTÖARVIOINTI 

VUOSILUOKAT 7-9  

Harjavallan kaupungin perusopetuksessa taide- ja taitoaineiden valinnaisia tunteja sijoitetaan asetuksen mukaisesti kaikille yhteiseen opetukseen opetuksen järjestäjän päätöksellä 7. luokan käsitöihin 1 vvt. Oppilaan vapaasti valittavia taide- ja taitoaineita tarjotaan 8. luokalla 2 vvt ja 9. luokalla 2 vvt.  

Muita valinnaisaineita tarjotaan lisäksi 8. luokalla 4 vvt ja 9. luokalla 3 vvt. Näitä muita valinnaisaineita oppilas valitsee joko syventävistä tai soveltavista valinnaisista aineista paikallisen opetussuunnitelman mukaisesti. 

KUVAUS VALINNAISTEN AINEIDEN ARVIOINNISTA JA PÄÄTTÖARVIOINNISTA LUOKKA-ASTEILLA 7-9 

Taide- ja taitoaineiden oppimäärät muodostuvat oppiaineen paikallisessa tuntijaossa määrätystä tuntimäärästä ja taito- ja taideaineiden valinnaisista tunneista.  Luokille 8 ja 9 oppilas valitsee yhden taide- ja taitoaineiden valinnaisista aineista: musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta tai kotitalous.  8. luokalla oppimäärän laajuus on 2 vvt jatkuen 9. luokalla 2 vvt.  Nämä arvioidaan osana kyseisen yhteisen oppiaineen kokonaisuutta. Päättötodistukseen tulee merkintä valinnaiseksi valitun taito- ja taideaineen oppimäärän laajuudesta. Päättöarviointi kaikissa taide- ja taitoaineissa tehdään siinä vaiheessa, kun oppiaineen koko oppimäärä on opiskeltu. Taide- ja taitoaineiden päättöarvosanoja muodostettaessa käytetään näihin oppiaineisiin määriteltyjä valtakunnallisia päättöarvioinnin kriteerejä. 

Muut valinnaisaineet arvioidaan kuntakohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti.  Jokainen muu valinnainen aine muodostaa oppimäärän, joka siten myös arvioidaan omana oppiaineenaan. Vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärä arvioidaan numeroin. Alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet arvioidaan sanallisesti hyväksytty -merkinnällä.  

Vuosiluokalle 8 oppilas valitsee lyhyen valinnaisaineen (ei jatku 9. luokalla), ja jonka oppimäärän laajuus on 2 vvt.  Tästä valinnaisaineesta tulee päättötodistukseen numeroarvosana ja merkintä oppimäärän laajuudesta. 

Oppilas valitsee vielä yhden valinnaisaineen vuosiluokille 8 ja 9, jolloin oppiaineen laajuus on yhteensä 4 vvt.  Tästä valinnaisesta aineesta tulee päättötodistukseen numeroarvosana ja merkintä oppimäärän laajuudesta. 

9. luokalle oppilas valitsee 1 vvt laajuisen valinnaisaineen.  Tämä valinnaisaine arvioidaan sanallisesti hyväksytty -merkinnällä.  Tämän valinnaisaineen suoritukset voivat kuitenkin vaikuttaa kyseiseen valinnaisaineeseen oleellisesti liittyvän oppiaineen päättöarvosanaan korottavasti, mikäli suoritukset arvioidaan merkittävästi paremmiksi ja riittävän laajoiksi. 

VIERAIDEN KIELTEN VAPAAEHTOISET JA VALINNAISET OPPIMÄÄRÄT  

Opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti Harjavallan kaupungin perusopetuksessa tarjotaan vapaaehtoisena A2 kielivalintana saksan kieltä 4. luokalta alkaen 2 vvt sekä B2 kielivalintana saksan kieltä 8. luokalta alkaen 2 vvt.  

ePerusteet