Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnin tiedottamisen muodot
Kaikilla vuosiluokilla luokanvalvoja tai luokanopettaja kutsuu oppilaan ja huoltajan oppimiskeskusteluun. Oppimiskeskustelussa keskustellaan oppilaan oppimisesta ja osaamisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä kannustavassa ja ohjaavassa ilmapiirissä. Keskustelun pohjana toimii oppilaan itsearviointi, huoltajan huomiot sekä opettajien havainnot oppilaasta.
Opettaja käy opettamiensa oppiaineiden osalta oppilaiden kanssa läpi oppimisen tavoitteet ja arvioinnin periaatteet. Oppimisen tavoitteista ja arvioinnin periaatteista kerrotaan myös huoltajille erilaisin tavoin esimerkiksi vanhempainilloissa ja henkilökohtaisesti viestimällä, kuten oppimiskeskustelussa ja Wilma-viesteissä. Opetussuunnitelmasta on luettavissa oppimisen ja osaamisen tavoitteet ja sen tulee olla huoltajien luettavissa kaupungin www-sivuilta.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Vuosiluokilla 7 - 8 käyttäytymisestä annetaan numero.
Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat tavoitteet:
Muiden ihmisten ja ympäristön huomioiminen
Asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen ja hyvät tavat
Yhteisten sääntöjen noudattaminen
Käyttäytymistä arvioidaan seuraavien kriteereiden pohjalta:
Luokat 7-8
Erinomainen 10
toimii esimerkillisesti kouluyhteisön jäsenenä; auttaa ja kannustaa toisia oppilaita
suhtautuu myönteisesti koulutyöhön ja hallitsee erilaiset sosiaaliset tilanteet
osoittaa erinomaisen hyvää käytöstä kaikkia kohtaan ja toimii rehellisesti ja luotettavasti
kykenee tarvittaessa joustamaan mielipiteissään ja ilmaisee omia ajatuksiaan rakentavasti
Kiitettävä 9
toimii vastuullisesti kouluyhteisön jäsenenä ja haluaa auttaa ja kannustaa muita oppilaita
käyttäytyy ystävällisesti ja kohteliaasti kouluyhteisön jäseniä kohtaan
toimii rehellisesti ja luotettavasti
ratkoo eteen tulevia ristiriitatilanteita omatoimisesti
noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita ja hyviä käytöstapoja
Hyvä 8
osaa toimia kouluyhteisön jäsenenä ja auttaa sekä kannustaa muita oppilaita
osaa keskustella kouluyhteisön jäsenten kanssa kohteliaasti ja ystävällisesti
toimii rehellisesti ja luotettavasti
toimii yleensä täsmällisesti
ymmärtää oman toimintansa vaikuttavan kouluympäristöön
noudattaa lähes aina koulun sääntöjä ja ohjeita
pyrkii ratkomaan ristiriitatilanteita omatoimisesti
Tyydyttävä 7
noudattaa useimmiten koulun sääntöjä, käytöstapoja ja ohjeita
on toisinaan välinpitämätön kouluympäristönsä suhteen
pyrkii sopeutumaan kouluyhteisön jäseneksi
auttaa ja kannustaa muita oppilaita vaihtelevasti
toimii yleensä rehellisesti ja luotettavasti
Kohtalainen 6
suhtautuu usein välinpitämättömästi tai negatiivisesti koulutyöhön ja – ympäristöön
vaikeuksia sopeutua kouluyhteisön jäseneksi
käytöshäiriöitä ja huonoja käytöstapoja
oikean ja väärän raja epäselvä
vaikeuksia noudattaa koulun sääntöjä ja ohjeita
Välttävä 5
suhtautuu negatiivisesti tai välinpitämättömästi koulutyöhön ja –ympäristöön
ei tee yhteistyötä eikä noudata koulun sääntöjä
Oppilaalla on
vakavia käytöshäiriöitä
oikean ja väärän raja vääristynyt
jatkuvia laiminlyöntejä
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Harjavallassa perusopetus järjestetään pääosin vuosiluokkiin sidotusti. Oppilaan siirtymisestä seuraavalle vuosiluokalle päätetään lukuvuositodistuksen yhteydessä. Oppilas voi myös opiskella vuosiluokkiin sitomattomasti, jolloin hän siirtyy vuosiluokalta toiselle aina oman ikäluokkansa mukaisesti. Oppilaan opiskellessa vuosiluokkiin sitomattomasti, hänen opinto-ohjelmassaan määritellään ne kokonaisuudet, joiden suorittaminen on edellytyksenä opinnoissa etenemiseksi.
Opettaja on vastuussa oppilaan opintojen edistymisen seuraamisesta. Tilanteessa, jossa opintojen hyväksytysti suorittaminen näyttää olevan vaarassa, tulee asia ottaa esille riittävän varhain oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Opettajan on oltava myös ajoissa yhteydessä oman koulun oppimisen tuen ja/tai oppilashuollon asiantuntijoihin, jotta oppilaalle pystytään tarjoamaan hänen tarvitsemansa tuki opinnoissa edistymiseksi.
Mikäli oppilas on tukitoimista huolimatta vaarassa jäädä luokalleen, hänelle tulee antaa mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa ne opetukselle asetut tavoitteet, joiden suorittaminen on edellytyksenä seuraavalle vuosiluokalle siirtymiseksi. Tilaisuuksia tarjotaan sekä lukukauden aikana että sen päätyttyä. Arvioinnista vastaava opettaja määrittelee tarvittavat näytöt, joiden tulee olla riittävän monipuolisia ja joiden avulla voidaan mitata arvioinnin kohteena olevaa osaamista. Näytöistä ja aikatauluista tiedotetaan huoltajille. Opettajan tulee näytöistä sovittaessa ottaa huomioon oppilaan tuen tarpeet ja mahdollisuudet monipuolisten näyttöjen antamiseen.
Mikäli oppilas ei lukuvuoden aikana pysty antamaan tarvittavia näyttöjä, oppilas voi osallistua lukuvuoden päätyttyä kesäkuussa erilliseen kokeeseen, jossa hän voi osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävästi tarvittavat tiedot ja taidot. Kesäkuussa järjestettävä koe on aina viimeisin vaihtoehto tilanteen ratkaisemiseksi. Kesäkuun ajankohta määritellään koulun lukuvuosisuunnitelmassa.
Mahdollisuudesta jäädä luokalleen tulee olla heti tilanteen selvittyä yhteydessä huoltajiin. Myös tarvittavista näytöistä ja aikatauluista ollaan yhteydessä oppilaan huoltajiin heti kun mahdollista.
Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Lukuvuositodistus on numeerinen vuosiluokilla 7–9. Numeerisen todistuksen liitteenä voidaan aina antaa sanallinen arviointi erillisellä todistuksen liitteellä. Sanallisen liitteen voi antaa oppilaalle tilanteessa, jossa oppilaan arviointi on näyttöjen vähäisyyden tai esimerkiksi puutteellisen kielitaidon vuoksi vähäistä. Kaikki koulut käyttävät samoja todistuspohjia.
VÄLITODISTUKSET
Numeerinen välitodistus annetaan vuosiluokilla 7-9 syyslukukauden päätteeksi. Vuosiluokilla 7–8 yksittäiselle oppilaalle voidaan olla antamatta välitodistus perustelluista syistä. Oppilaan tilanne voi olla esimerkiksi terveydellisistä syistä sellainen, että hänellä ei ole näyttöjä arvosanan antamiseksi useassa eri oppiaineessa. Välitodistuksen antamatta jättämisestä tulee keskustella oppilaan huoltajien kanssa ja se kirjataan joko HOJKS:iin tai oppimissuunnitelmaan.
VALINNAISTEN AINEIDEN ARVIOINTI JA PÄÄTTÖARVIOINTI
VUOSILUOKAT 7-9
Harjavallan kaupungin perusopetuksessa taide- ja taitoaineiden valinnaisia tunteja sijoitetaan asetuksen mukaisesti kaikille yhteiseen opetukseen opetuksen järjestäjän päätöksellä 7. luokan käsitöihin 1 vvt. Oppilaan vapaasti valittavia taide- ja taitoaineita tarjotaan 8. luokalla 2 vvt ja 9. luokalla 2 vvt.
Muita valinnaisaineita tarjotaan lisäksi 8. luokalla 4 vvt ja 9. luokalla 3 vvt. Näitä muita valinnaisaineita oppilas valitsee joko syventävistä tai soveltavista valinnaisista aineista paikallisen opetussuunnitelman mukaisesti.
KUVAUS VALINNAISTEN AINEIDEN ARVIOINNISTA JA PÄÄTTÖARVIOINNISTA LUOKKA-ASTEILLA 7-9
Taide- ja taitoaineiden oppimäärät muodostuvat oppiaineen paikallisessa tuntijaossa määrätystä tuntimäärästä ja taito- ja taideaineiden valinnaisista tunneista. Luokille 8 ja 9 oppilas valitsee yhden taide- ja taitoaineiden valinnaisista aineista: musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta tai kotitalous. 8. luokalla oppimäärän laajuus on 2 vvt jatkuen 9. luokalla 2 vvt. Nämä arvioidaan osana kyseisen yhteisen oppiaineen kokonaisuutta. Päättötodistukseen tulee merkintä valinnaiseksi valitun taito- ja taideaineen oppimäärän laajuudesta. Päättöarviointi kaikissa taide- ja taitoaineissa tehdään siinä vaiheessa, kun oppiaineen koko oppimäärä on opiskeltu. Taide- ja taitoaineiden päättöarvosanoja muodostettaessa käytetään näihin oppiaineisiin määriteltyjä valtakunnallisia päättöarvioinnin kriteerejä.
Muut valinnaisaineet arvioidaan kuntakohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti. Jokainen muu valinnainen aine muodostaa oppimäärän, joka siten myös arvioidaan omana oppiaineenaan. Vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärä arvioidaan numeroin. Alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet arvioidaan sanallisesti hyväksytty -merkinnällä.
Vuosiluokalle 8 oppilas valitsee lyhyen valinnaisaineen (ei jatku 9. luokalla), ja jonka oppimäärän laajuus on 2 vvt. Tästä valinnaisaineesta tulee päättötodistukseen numeroarvosana ja merkintä oppimäärän laajuudesta.
Oppilas valitsee vielä yhden valinnaisaineen vuosiluokille 8 ja 9, jolloin oppiaineen laajuus on yhteensä 4 vvt. Tästä valinnaisesta aineesta tulee päättötodistukseen numeroarvosana ja merkintä oppimäärän laajuudesta.
9. luokalle oppilas valitsee 1 vvt laajuisen valinnaisaineen. Tämä valinnaisaine arvioidaan sanallisesti hyväksytty -merkinnällä. Tämän valinnaisaineen suoritukset voivat kuitenkin vaikuttaa kyseiseen valinnaisaineeseen oleellisesti liittyvän oppiaineen päättöarvosanaan korottavasti, mikäli suoritukset arvioidaan merkittävästi paremmiksi ja riittävän laajoiksi.
VIERAIDEN KIELTEN VAPAAEHTOISET JA VALINNAISET OPPIMÄÄRÄT
Opetuksen järjestäjän päätöksen mukaisesti Harjavallan kaupungin perusopetuksessa tarjotaan vapaaehtoisena A2 kielivalintana saksan kieltä 4. luokalta alkaen 2 vvt sekä B2 kielivalintana saksan kieltä 8. luokalta alkaen 2 vvt.