Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Halsuan yhtenäiskoulun arviointisuunnitelma
Halsuan yhtenäiskoulussa on päätetty arviointiuudistuksen myötä toteuttaa jokaisen vuosiluokan alussa, elo-syyskuun aikana huoltajille suunnattu ns. aloitusinfo. Tämän tarkoituksena on tiedottaa huoltajia tulevan lukuvuoden tavoitteista, työskentely- ja toimintatavoista, luokan ja koulun säännöistä ja lukuvuoden aikana tapahtuvasta summatiivisesta ja formatiivisesta arvioinnista kuin myös lukuvuositodistuksen arvioinnista.
Vuosiluokkien 7-9 oppilaat saavat syylukukauden päättyessä välitodistuksen.
Halsuan perusopetuksessa tärkeänä osana lukuvuoden aikaista arviointia ovat osaamiskeskustelut, joissa korostuu kodin ja koulun välinen yhteistyö. Huoltajien kanssa on tärkeää keskustella koulutyön etenemisestä, tavoitteista ja arviointikäytänteistä. Opettajan/luokanohjaajan, oppilaan ja huoltajan yhteiset keskustelut edistävät keskinäistä luottamusta ja välittävät tietoa oppilaan tilanteesta. Jos oppilas vetoaa omaan oikeuteensa olla osallistumatta osaamiskeskusteluun, keskustelu voidaan käydä huoltajan ja luokanohjaajan ja - opettajan kesken. Osaamiskeskustelun myötä saatu tieto auttaa opettajaa suuntaamaan opetustaan oppilaan tarpeen mukaan. Vuosiluokkien 1-9 osaamiskeskustelut toteutetaan lukuvuosittain tammikuussa. Osaamiskeskustelut pohjautuvat oppilaan itsearviointiin, huoltajan näkemyksiin ja opettajan huomioihin oppilaan oppimisesta ja edistymisestä.
Jokaisen lukuvuoden päättyessä annetaan vuosiluokilla 1-3 sanallinen lukuvuositodistus. Vuosiluokilla 4-8 oppilas saa numeroarvioinnin osaamisestaan.
Yhdeksännen vuosiluokan päätteeksi oppilas saa päättötodistuksen suoritettuaan hyväksytysti kaikki hänen opinto-ohjelmaansa kuuluneet oppiaineet.
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Halsuan perusopetuksen yhteiset käyttäytymisen tavoitteet ovat:
Noudatan Halsuan yhtenäiskoulun sääntöjä ja toimintatapoja arjessa ja juhlassa.
Noudatan hyviä tapoja: tervehdin, kiitän, pyydän ja annan anteeksi, hyvästelen, autan tarvittaessa, käytän asiallista kieltä ja maltan odottaa vuoroani.