Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Alakoulujen arviointi
Euran kunnan alakouluissa on siirrytty 1.8.2020 alkaen lukuvuosiarvointiin, jossa keväällä annetaan paperinen todistus lukuvuoden tavoitteiden saavuttamisesta sekä järjestetään syyslukukaudella arviointikeskustelu (oppimiskeskustelu) huoltajien ja oppilaan kanssa (LIITE 8).
Lukuvuositodistuksessa sanallinen arviointi annetaan luokka-asteille 1-2. Kolmannesta luokasta alkaen siirrytään numeroarviointiin. Numeroarvio annetaan kaikissa aineissa. Työskentely arvioidaan osana oppiainetta. Käyttäytymisen arviointi annetaan liitteenä 1-2 luokkien oppilaille. Muiden oppilaiden käyttäytyminen arvioidaan numerona.
Arviointikeskustelut järjestetään pääsääntöisesti ennen joululomalle siirtymistä (LIITE 8) kaikilla luokka-asteilla. Keskusteluun on pääsääntöisesti varattava oppilasta kohden aikaa noin 30 min. Lukukauden aikana on lisäksi annettava realistista palautetta oppilaan etenemisestä opinnoissaan. Ennen joulua käytävä keskustelu on ikään kuin tilannearvio saavutetuista tavoitteista.
LIITE 8: Oppimiskeskustelun pohjaksi (alakoulujen malli)
LIITE 9: Perusopetuksen todistusmallit
Yläkoulun arviointi
Lukuvuoden päättyessä oppilas saa lukuvuositodistuksen ja syyslukukauden päättyessä välitodistuksen. Perusopetuksen päättyessä oppilas saa päättötodistuksen.
Kaikille 7.luokan oppilaille ja huoltajille tarjotaan mahdollisuutta oppimiskeskusteluun. Tarvittaessa oppimiskeskustelu järjestetään myös 8. ja 9. luokan oppilaille ja huoltajille.
Päättöarviointi
Päättötodistus annetaan perusopetuksen päättyessä oppilaalle, joka on saavuttanut perusopetuksen koko oppimäärän tavoitteet vähintään arvosanan 5 edellyttämän osaamisen mukaisesti
Tehdään vuosiluokkien 7-9 aikana osoitetun osaamisen perusteella
Suhteessa oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin
Käyttäen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä päättöarvioinnin kriteereitä
Päättöarvosana
Kaikki opetussuunnitelman perusteissa määritellyt oppiaineen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät kriteerit vuosiluokilta 7-9 huomioidaan
Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta
Työskentelyn arviointi sisältyy oppiaineen arvosanaan
Summatiivista, toteavaa, kokoavaa
Oppilasta opettanut opettaja tai oppilasta opettaneet opettajat yhdessä
Näyttöjen arviointi tulee dokumentoida
Muodostetaan, kun oppiaineen oppimäärän opetus päättyy
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
1.–2. – luokkien sanallinen arviointi (rasti ruutuun) on viisiportainen ja alkaa kohdasta kiitettävästi (9). Alla oleva taulukko koskee myös luokka-asteita 3.-6. Päivitetty 12.2.2024.
Tavoite saavutettu | 1. Muiden ihmisten huomioon ottaminen | 2. Tavaroista ja työskentely-ympäristöstä huolehtiminen | 3. Ohjeiden ja sääntöjen noudattaminen |
erinomaisesti (10) | Edistät työrauhan syntymistä ja rakennat myönteistä ilmapiiriä koulussa.
Käyttäydyt kohteliaasti, ystävällisesti ja auttavaisesti.
Annat kannustavaa palautetta toisen töistä.
| Huolehdit aina hienosti omista ja yhteisistä tavaroista. Autat ja kannustat myös muita tavaroiden huolehtimisessa ja työskentely-ympäristön järjestämisessä.
| Noudatat esimerkillisesti annettuja ohjeita ja sääntöjä. |
kiitettävästi (9) | Annat työrauhan ja otat muiden mielipiteet huomioon.
Olet avulias, yhteistyöhaluinen ja kohtelias.
Osaat antaa rakentavaa palautetta toisten töistä.
| Huolehdit hienosti omista ja yhteisistä tavaroista. Pulpettisi ja työskentely-ympäristösi on aina siisti. Naulakossa vaatteesi ja muut tavarat ovat aina omilla paikoillaan.
| Noudatat säännöllisesti annettuja ohjeita ja sääntöjä. |
Hyvin (8) | Osaat yleensä antaa työrauhan ja tulet toimeen kaikkien kanssa.
Olet kielenkäytössäsi asiallinen ja kohtelias.
Et kiusaa muita sanoin etkä teoin. | Huolehdit yleensä omista ja yhteisistä tavaroista. Pulpettisi ja työskentely-ympäristösi on yleensä siisti. Naulakossa vaatteesi ja muut tavarat ovat omilla paikoillaan. | Noudatat yleensä annettuja ohjeita ja sääntöjä. |
Tyydyttävästi (7) | Häiritset työrauhaa ja/tai kielenkäyttösi on ajoittain epäasiallista.
Sinulla on toisinaan vaikeuksia yhteistyössä muiden kanssa. | Huolehdit vaihtelevasti omista ja yhteisistä tavaroista. Pulpettisi ja työskentely-ympäristösi on ajoittain sekainen. Naulakossa vaatteesi ja muut tavarat eivät aina ole omilla paikoillaan. | Sinua joudutaan toistuvasti muistuttamaan ohjeiden ja sääntöjen noudattamisesta. |
kohtalaisesti (6) | Häiritset opetusta ja työrauhaa.
Olet epäystävällinen ja epäkohtelias.
Yhteistyö muiden kanssa tuottaa sinulle jatkuvasti vaikeuksia tai toisinaan kiusaat muita. | Olet välinpitämätön omien ja yhteisten tavaroiden suhteen. Pulpettisi ja työskentely-ympäristösi on epäjärjestyksessä. Tarvitset aikuisen tukea tavaroista huolehtimiseen. | Rikot yhteisesti sovittuja ohjeita ja sääntöjä, vaikka ymmärrät niiden merkityksen. |
välttävästi (5) | Häiritset opetusta jatkuvasti.
Olet yhteistyöhaluton.
Käyttäydyt muita kohtaan röyhkeästi ja/tai väkivaltaisesti (kiusaat).
| Et huolehdi omista tai yhteisistä tavaroista. Sotket työskentely-ympäristöäsi.
| Rikot ohjeita ja sääntöjä etkä piittaa yhteisistä sopimuksista. Käyttäydyt, kuten säännöt eivät koskisi sinua. |
hylätty (4) | Vaikeutat toisten työskentelyä.
Olet aggressiivinen ja/tai loukkaat jatkuvasti toisten oikeuksia (kiusaat).
Olet tarkoituksellisesti epäkohtelias.
| Tärvelet tahallisesti omaa ja muiden omaisuutta ja ympäristöäsi.
| Rikot ohjeita ja sääntöjä etkä piittaa yhteisistä sopimuksista ja/tai aiheutat toiminnallasi vaaratilanteita ja/tai vahingoitat toisia tai yhteistä omaisuutta. |