Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Ymmerstan koulun OPS

Ymmerstan koulussa oppilasta arvioidaan monipuolisia arviointimenetelmiä käyttäen. Jatkuva ja monipuolinen havainnointi sekä välitön palaute on myös arjen koulutyön ydintä. Oppilas saa työskentelystään kannustavaa palautetta opettajalta. Arvioinnissa pyritään varmistamaan myös arvioinnin oikeudenmukaisuus ja oppilaiden tasavertainen kohtelu. Yhteiset arvioinnin linjat varmistetaan lukukausittain pidettävissä opettajien arviointipalavereissa. Näissä palavereissa opettajien kesken keskustellaan arvioinnin yleisistä linjauksista ja periaatteista, jotka perustuvat opetussuunnitelman perusteisiin. Oppilaan arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta ohjaavat opettajat.

Arviointikeskustelussa  kaikki osapuolet kertovat oman näkemyksensä oppilaan edistymisestä. Oppilas kertoo omista vahvuuksistaan ja tuen tarpeistaan, opettaja  kertoo oman näkemyksensä ja huoltajat voivat täydentää arviointia omalla käsityksellään keskustelussa.

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Arvioinnista tiedotetaan lukuvuoden aikana Wilman välityksellä. Wilmassa voi laittaa näkyviin oppilaiden koetulokset, tai koetulokset voi tiedottaa muita kanavia pitkin huoltajille tiedoksi. Wilma-viestejä käytetään myös arkipäiväisempiin arviointitiedotuksiin ja jatkuvan arvioinnin välittämiseen huoltajille. Arvioinnin muotoja Ymmerstan koulussa on itsearvioinnit ja vertaisarvioinnit, joista tiedotetaan huoltajia esimerkiksi lähettämällä itsearviointikaavake kotiin nähtäväksi. Arvioinneista keskustellaan vuosittain arviointikeskustelujen yhteydessä. Silloin on mahdollisuus monipuolisesti hyödyntää dokumentoitua arviointia. Lukuvuoden päätteeksi oppilaille jaetaan lukuvuositodistus kotiin vietäväksi.

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Ymmerstan koulun OPS

Opintojen aikainen arviointi ja arviointi nivelkohdissa

Ymmerstassa oppilaita arvioidaan säännöllisesti, siten että opettajat antavat realistista ja kannustavaa palautetta vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa.

Oppilaat tekevät itsearviointia säännöllisesti ja erityisesti arviointiviikkojen aikana. Arviointikeskustelut käydään tammikuussa. Itsearviointia harjoitellaan lukuvuoden aikana myös oppiaineiden ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien yhteydessä. 

Vertaisarviointia ja kannustavaa palautteen antamista harjoitellaan erityisesti ryhmätöiden ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien  yhteydessä. 

Nivelvaiheissa 2. ja 6. luokan kohdalla arviointi tapahtuu arviointikeskustelujen yhteydessä tammikuussa. Silloin kiinnitetään erityistä huomiota laaja-alaisen osaamisen taitojen kehittymiseen. Välitodistuksia ei anneta millään luokka-asteella, vaan väliarviointi korvataan arviointikeskustelulla.

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytyminen arvioinnin kohteena

Käyttäytymisen tavoitteet (perustuu koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin).

Käyttäytymisen arviointi Ymmerstan koulussa perustuu yhdessä henkilökunnan, oppilaiden ja huoltajien kanssa tehtyyn vuorovaikutussopimukseen. Käyttäytymisen arvioinnin perusteet ja tavoitteet ovat seuraavat:

·         Annan muille työrauhan.

·         Autan muita.

·         Puhun muille ystävällisesti ja kannustan luokkakavereita

·         Teen yhteistyötä ja neuvottelen asioista

·         Sanon mielipiteeni asiallisesti ja kunnioitan muiden mielipiteitä

·         Otan kaikki halukkaat mukaan leikkiin

·         Käyttäydyn asiallisesti ja arvostavasti muita kohtaan

·         Puolustan kiusattua ja haen tarvittaessa apua

·         Sovin riidat ja pyydän anteeksi

·         Kuuntelen ja noudatan ohjeita sekä koulun sääntöjä

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taide- ja taitoaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Espoon sanallinen arviointiasteikko

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet