Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Niipperin koulussa sekä opettajat että oppilaat keskustelevat säännöllisesti oppimisen tavoitteista ja arvioinnista oppiaineittain ja luokkatasoittain. Oppilaat arvioivat työskentelytaitojaan ja oppimistaan monipuolisesti eri oppiaineissa ja harjoittelevat itsearvioinnin lisäksi myös vertaisarviointia. Arviointikeskustelussa oppilasta rohkaistaan pohtimaan omia vahvuuksiaan, onnistumisiaan, opinnoissa edistymistään ja tavoitteitaan.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Niipperin koulussa opettajat ja oppilaat käyvät keskustelua monipuolisista arviointimenetelmistä. Arviointi on jatkuvaa, ohjaavaa ja vuorovaikutuksellista, ja siinä huomioidaan koko oppimisprosessi.
Niipperin koulussa monipuolisten arviointimenetelmien käyttö varmistetaan opettajien yhteisillä keskusteluilla. Tietoa arviointimenetelmistä jaetaan työyhteisön sisällä. Arviointimenetelmiä opitaan myös täydennyskoulutuksissa. Niipperin koulussa huolehditaan, että opetussuunnitelmaan kirjatut oppiaineiden arviointikriteerit täyttyvät kullakin vuosiluokilla ja kaikissa oppiaineissa.
Niipperin koulussa huolehditaan jatkuvasta ja monipuolisesta arviointikäytäntöjen jakamisesta kotien kanssa Wilman avulla sekä arviointikeskusteluissa vuosittain.
Niipperin koulussa itse- ja vertaisarviointia toteutetaan eri luokka-asteilla siten, että nämä muodostavat jatkumon. Oppilaat arvioivat käyttäytymistään, työskentelyään ja tavoitteiden saavuttamistaan eri oppiaineissa useaan kertaan lukuvuoden aikana.
Niipperin koulussa on käytössä vuosiluokittain etenevät itse- ja vertaisarvioinnin portaat. Eri vuosiluokilla käytettävät itse- ja vertaisarviointimenetelmät sekä opittavat arviointitaidot on suhteutettu kunkin vuosiluokan ikä- ja taitotasoon.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Niipperin koulussa käyttäytymisen tavoitteet ovat samassa linjassa lukuvuositodistuksen käytösarvioinnin ja järjestyssääntöjen kanssa. Tavoitteena on, että jokainen noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja tällä tavoin edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön viihtyisyyttä.
Oppilailla ja huoltajilla on mahdollisuus osallistua koulun kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun ja tavoitteiden määrittelyyn. Käyttäytymisen tavoitteita käydään läpi vanhempainilloissa ja oppitunneilla. Oppilaiden ja huoltajien kanssa pohditaan yhdessä tavoitteita ja toimintatapoja oppilaskohtaisesti.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Niipperin koulussa väliarviointi toteutetaan tammi-helmikuussa arviointikeskusteluna, johon myös huoltajat kutsutaan.