Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Nöykkiönlaakson koulun OPS
Arviointi pohjautuu valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteisiin ja Espoon opetussuunnitelmaan. Asetetut tavoitteet kerrotaan oppilaalle osana oppimisprosessia. Oppilas osallistuu henkilökohtaisten tavoitteiden asetteluun. Tavoitteena on oppia arvioimaan itseään suhteessa omiin tavoitteisiinsa. Oppimisprosessin aikana oppilas saa jatkuvaa ohjaavaa ja kannustavaa palautetta opiskelunsa suuntaamiseksi. Oppilaan kanssa voidaan sopia oppimisen osatavoitteita. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön. Tavoitteiden asettelua käydään läpi luokka-astetiimeissä opiskelua suunniteltaessa. Oppilaan lukuvuoden väliarvioinnissa keskitytään käyttäytymisen ja työskentelytaitojen arviointiin.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Nöykkiönlaakson koulun OPS
Koulussamme toteutetaan itse- ja vertaisarviointia ensimmäisestä luokasta alkaen. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa käyttäytymistään, sosiaalisia taitojaan, työskentelytaitojaan sekä oppiainekohtaisten tavoitteiden saavuttamista. Itse- ja vertaisarviointi tehdään suhteessa tavoitteisiin. Itsearviointi on aluksi opettajajohtoista ja kehittyy vähitellen omatoimisempaan suuntaan. Opettaja voi käyttää oppilaan tekemää itsearviointia tukena palautteen antamisessa. Projekteissa ja ryhmätyöskentelyssä voidaan arvioida ryhmän toimimista sekä omaa ja toisten työpanosta.
Alkuopetuksesta alkaen käytössä ovat suulliset ja keholliset tavat arvioida omaa osaamista ja toimintaa (peukku, liikennevalot, hymynaamat, diagrammit). Taitojen karttuessa lisätään kirjallisia arviointitapoja. 3.-4.-luokkalaisilla voidaan käyttää erilaisia asteikkoja tai mittareita, joista oppilaat voivat esimerkiksi ympyröidä itselleen sopivan vaihtoehdon. 5.-6.-luokkalaisia ohjataan vastaamaan avoimiin kysymyksiin sekä perustelemaan omaa arviointiaan.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Nöykkiönlaakson koulun OPS
Syyslukukauden jälkeen pidetään arviointikeskustelu Espoon yhteisen pohjan mukaisesti. Kevätlukukauden lopuksi oppilas saa lukuvuositodistuksen. 1.-3. luokalla todistus on sanallinen ja 4.-6. luokilla numeerinen.
Valinnaisaineiden opettajat arvioivat oppilaan työskentelyä ja siinä syntyneitä tuotoksia. Oppilaat saavat valinnaisaineesta lukuvuositodistukseen arvosanan.
Opettaja tiedottaa koteihin oppilaan menestymistä kokeissa Wilman välityksellä. Vuorovaikutus huoltajien kanssa on jatkuvaa muun muassa kotitehtävistä tai niiden laiminlyönneistä tiedottamalla. Wilman välityksellä opettaja voi tiedottaa ja antaa kannustavaa palautetta koteihin oppilaan työskentelystä oppitunneilla.
Nivelkohdissa ohjaavaa palautetta annetaan arviointikeskustelussa. Keskustelussa arvioidaan laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Toisen luokan opettaja keskustelee tulevan opettajan kanssa oppilaiden asioista. Myös laaja-alainen erityisopettaja voi osallistua keskusteluun tarpeen mukaan. Kuudennen luokan aikana järjestetään tutustumiskäyntejä viereiseen yläkouluun ja yläkoulun edustajien kanssa käydään oppilaskohtainen nivellyspalaveri. Oppilashuoltoryhmässä on yhteisiä jäseniä yläkoulun kanssa. Arviointikeskustelussa huomioidaan nivelvaiheen erityispiirteet.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Nöykkiönlaakson koulun OPS
Tavoitteenamme on hyvien käytöstapojen noudattaminen, vastuullisuus omasta toiminnasta ja arvostava kohtaaminen. Tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin. Vastuullisuutta omasta toiminnasta nostetaan esille oppilaille suunnattujen luottamustehtävien avulla sekä eri oppiaineissa, kuten ympäristöopissa ja yhteiskuntaopissa. Sosiaalisten taitojen hallinta sekä tunnetaitojen harjoittelu eri tilanteissa ovat tärkeällä sijalla koulumme kasvatustyössä. Painotamme koko koulun yhteisiä tavoitteita sosiaalisten taitojen ja hyvän käyttäytymisen vuosikellon mukaisesti. Koulun arjessa esiin tulevia käyttäytymiseen liittyviä aiheita tuodaan luokkiin ja soluihin keskusteltavaksi.
Hyvään käyttäytymiseen liittyviä tavoitteita tehdään luokittain, luokka-asteittain ja koko koulun tasolla. Käytöstapoja harjoitellaan myös interventioryhmissä, joiden alkajaisiksi kysytään kodin toiveita harjoiteltavista sosiaalisista taidoista.