Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Espoonlahden koulun OPS
Arviointi perustuu oppilaan tiedollisiin ja taidollisiin, sekä oppiaineelle ominaisten työtapojen hallinnan näyttöihin suhteessa opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin tavoitteisiin ja kriteereihin. Oppilaille ja huoltajille kerrotaan eri oppiaineiden arvioinnin periaatteet. Monipuolisella palautteella pyritään kannustamaan oppilasta ja ohjaamaan hänen työskentelyään sekä nostamaan esiin oppilaan onnistumisia. Opettajat antavat sanallista palautetta oppitunneilla käytävän keskustelun lisäksi esimerkiksi Wilman kautta. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Espoonlahden koulun OPS
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Aineryhmissä opettajat käyvät säännöllisesti keskustelua oman oppiaineensa monipuolisesta ja yhtenäisestä arvioinnista.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Oppilaat asettavat lukuvuoden alussa yleiset tavoitteet omalle opiskelulle sekä erikseen kaikissa oppiaineissa. Tavoitteiden toteutumista seurataan ja täydennetään lukuvuoden aikana. Suunnitelmaa käydään läpi arviointikeskusteluissa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Espoonlahden koulun OPS
Espoonlahden koulun kasvatustavoitteiden mukaan koulun toiminta perustuu yksilön kunnioittamiseen yhteisön jäsenenä ja yksilöllisen oppimisprosessin tukemiseen. Tavoitteena on antaa oppilaille mahdollisimman vahvat tiedot ja taidot elämää ja jatko-opintoja varten. Koulu pyrkii yhteistyössä kotien kanssa kasvattamaan oppilaistaan hyväkäytöksisiä, suvaitsevaisia, omiin kykyihinsä luottavia, yhteistyökykyisiä ja omasta itsestään ja ympäristöstään vastuunsa tuntevia nuoria.
Oppilaat ovat osallistuneet käyttäytymisen tavoitteiden laatimiseen ja niistä keskustellaan säännöllisesti heidän kanssaan. Huoltajilta on kerätty palautetta käyttäytymisen tavoitteista.
Käyttäytymistä arvioidaan seuraavien tavoitteiden mukaisesti:
ARVOSANA 10
Arvosanan 8 ja 9 kohdalla mainittujen tavoitteiden lisäksi
oppilas toimii aktiivisesti kouluyhteisön hyväksi
oppilas edistää käytöksellään omaa ja koko yhteisön hyvinvointia
oppilas osoittaa ekososiaalista sivistyneisyyttä
oppilas on rohkeasti oma itsensä ja mahdollistaa saman myös muille
ARVOSANA 9
Arvosanan 8 kohdalla mainittujen tavoitteiden lisäksi
oppilas tunnistaa tekojensa vaikutukset muiden hyvinvointiin
oppilas suhtautuu kunnioittavasti kanssaihmisiin
ARVOSANA 8
oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä ja toimintatapoja
oppilas noudattaa hyviä tapoja
oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan, hyvinvoinnistaan ja koulunkäynnistään
oppilas osaa toimia tilannetietoisesti ja asiallisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
ARVOSANA 7
oppilas saavuttaa arvosanaan 8 määritellyt tavoitteet osittain
ARVOSANAT 6 JA 5
oppilas tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja lisäharjoitusta arvosanaan 8 määritellyissä tavoitteissa
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Espoonlahden koulun OPS
Arviointia täydennetään arviointikeskustelulla. Seitsemännellä ja kahdeksannella luokalla luokanohjaaja käy oppilaan kanssa arviointikeskustelun, johon huoltajalla on mahdollisuus osallistua. Yhdeksännellä luokalla arviointikeskustelun oppilaan kanssa käy oppilaanohjaaja tai luokanohjaaja.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Espoonlahden koulun OPS
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan vuosiluokkiin sitomattomasti
Oppilas voi edetä koulussamme myös oman opinto-ohjelman mukaisesti vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijasta. Opintokokonaisuudet määritellään oppilaan henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassa tai oppilaan henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa niin, että: 1) kukin oppiaine muodostaa oman opintokokonaisuuden, 2) opintokokonaisuudet jaetaan kursseihin vuosiviikkotuntimäärien mukaan, 3) yhteiset ja valinnaiset oppiaineet ovat samat kuin vuosiluokkiin perustuvassa opetussuunnitelmassa.
Omaa opinto-ohjelmaa voidaan käyttää mm. erityisopetuksessa ja/tai silloin kuin oppilaalla on erityisiä oppimisvaikeuksia. Näissä tapauksissa oppilas opiskelee oman perusopetusryhmänsä mukana ja on viimeisellä vuosiluokalla, kunnes päättötodistukseen vaadittavat opintokokonaisuudet on suoritettu tai oppivelvollisuus päättyy perustusopetuslain tarkoittamalla tavalla.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Espoonlahden koulun OPS
Syyslukukauden päättyessä annetaan välitodistus, joka sisältää kaikkien ensimmäisen ja toisen jakson aikana alkaneiden oppiaineiden arvioinnin sekä koko lukukautta koskevan käyttäytymisen arvioinnin. Lukuvuoden päättyessä annetaan lukuvuositodistus, joka sisältää kaikkien lukuvuoden aikana opiskeltujen aineiden arvosanat ja käyttäytymisen arvioinnin.