Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Lintumetsän koulun OPS
Lintumetsän koulussa oppiminen on prosessi, jossa edistyminen ja taitojen kehittyminen on kannustavaa jo itsessään. Oppilas saa välitöntä ja kannustavaa arviointia koko oppimisprosessin ajan. Koulussamme ylläpidetään jatkuvaa vuorovaikutusta ja avointa keskusteluyhteyttä oppilaiden ja opettajien sekä huoltajien välillä. Oppilaille kerrotaan oppimista ohjaavat tavoitteet opintojakson alussa.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
menetelmiä. Koulun opettajilta kerätään säännöllisesti tietoa käytetyistä arviointimenetelmistä. Näistä keskustellaan johto- ja arviointitiimissä ja tarkastellaan suhteessa opetussuunnitelman perusteisiin, Espoon opetussuunnitelmaan sekä arvioinnin ohjeistuksiin. Oppilaiden kanssa keskustellaan eri arviointimenetelmistä ja arvioinnin kehittämisestä. Oppilaat voivat näyttää osaamistaan monipuolisesti oppiaineisiin sopivilla tavoilla.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Lintumetsän koulussa oppilaat arvioivat oppimistaan ja työskentelyään sekä arviointijaksojen aikana että lopussa. Eri oppiaineissa tehdään myös ainekohtaisia itse- ja vertaisarviointeja. Lukukausien puolivälissä tehdään ns. välipalaute, jossa oppilas itse ja häntä opettavat opettajat arvioivat oppilaan oppimista oppiaineittain.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Lintumetsän koulun OPS
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin. Käytösarvosanan kriteerit on määritelty kouluarvosanoille 4-10. Oppilaat ja huoltajat ovat osallistuneet käytösarvosanakriteerien määrittelemiseen.
Työskentelyn arviointi
Lintumetsän koulun OPS
Lintumetsän koulussa käytetään monipuolisia arviointimenetelmiä ja arviointi toteutetaan suhteessa oppimistavoitteisiin. Oppilas saa syyslukukauden päätyttyä välitodistuksen ja kevätlukukauden päätyttyä lukuvuositodistuksen. Lisäksi tehdään oppiainekohtaisesti itse- ja vertaisarviointia sekä käydään arviointikeskusteluja. Lukukausien puolivälissä oppilaille jaetaan ns. välipalaute, jossa oppilas itse ja häntä opettavat opettajat ovat arvioineet oppilaan oppimista oppiaineittain.
Hylätyt arvosanat ja puuttuvat suoritukset pyritään suorittamaan hyväksytysti mahdollisimman pian. Tätä varten koulussamme järjestetään säännöllisin väliajoin korvaava koe. Ehtolaiskuulustelu järjestetään lukuvuosisuunnitelmassa määrättynä päivänä kesäkuussa.
Valinnaisaineiden arvioinnissa noudatetaan valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteita.
6.4.1 Arviointi lukuvuoden aikana
Lintumetsän koulun OPS
Oppilaalle, joka opiskelee vuosiluokkiin sitomattomasti, tehdään pedagoginen arvio ja oppimissuunnitelma tai vuosiluokkiin sitomaton opiskelu kirjataan HOJKS:iin. Järjestely koskee oppilasta, joka ei kykene suoriutumaan vuosiluokkiin sidotun aikataulun mukaan. Opintojen etenemistä ja opintokokonaisuuksien suorittamista arvioidaan vähintään kerran lukukaudessa. Saadakseen peruskoulun päättötodistuksen oppilaan on suoritettava peruskoulun opetussuunnitelman mukainen oppimäärä.
6.4.2 Arviointi lukuvuoden päättyessä
Lintumetsän koulun OPS
Oppilas saa lukuvuoden päätyttyä lukuvuositodistuksen.
6.4.3 Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Lintumetsän koulun OPS
Oppilaalle, joka opiskelee vuosiluokkiin sitomattomasti, tehdään pedagoginen arvio ja oppimissuunnitelma tai vuosiluokkiin sitomaton opiskelu kirjataan HOJKS:iin. Järjestely koskee oppilasta, joka ei kykene suoriutumaan vuosiluokkiin sidotun aikataulun mukaan. Opintojen etenemistä ja opintokokonaisuuksien suorittamista arvioidaan vähintään kerran lukukaudessa. Saadakseen peruskoulun päättötodistuksen oppilaan on suoritettava peruskoulun opetussuunnitelman mukainen oppimäärä.
6.4.4 Arviointi nivelkohdissa
Lintumetsän koulun OPS
Katso luku 6.4.