Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Nauriskasken koulun OPS
Koulussamme keskustellaan arvioinnin perusteista ja menetelmistä koko työyhteisön kesken sekä luokka-astekohtaisesti. Arviointi on jatkuvaa, osa päivittäistä koulun arkea. Arvioinnin kannustavuus perustuu positiiviseen, ratkaisukeskeiseen lähestymistapaan. Oppimista ja arviointia tarkastellaan oppilaan vahvuuksista käsin. Oppilaan kanssa etsitään yhdessä niitä kohtia, joissa hän on taitava, joissa hän on edistynyt ja joissa hänen tulisi kehittyä.
Luokka-astetasolla sovitaan opettajien kesken monipuolisista ja yhdenvertaisista arviointimenetelmistä. Jaamme tietoa ja osaamista arvioinnista sekä kannustamme monipuoliseen arviointiin.
Lukuvuoden arvioinnista keskustellaan vanhempien kanssa syksyn vanhempainillassa. Arvioinnin perusteista kerrotaan oppilaille ja huoltajille opiskeltavan jakson aikana.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Nauriskasken koulun OPS
Arvioinnin yleiset periaatteet
Nauriskasken koulussa noudatetaan Espoon linjausten mukaisia arviointikäytänteitä. Oppimisen arviointia ohjaa positiivisen kasvatuksen ja opetuksen näkökulma. Lukuvuoden väliarviointi eli arviointikeskustelu pidetään aikaisintaan joulukuussa. Keskustelut käydään talvilomaan mennessä. Kuitenkin 2. ja 6. luokalla arviointikeskustelu ja siihen yhdistettävä nivelvaiheen keskustelu käydään aikaisintaan tammikuussa. Myös nivelvaiheen arviointikeskustelut pidetään talvilomaan mennessä.
Luokanopettaja kerää aineenopettajilta palautteen oppilaiden oppimisesta arviointikeskustelua varten. Arviointikeskusteluun osallistuvat oppilas, opettaja ja mahdollisuuksien mukaan myös huoltaja. Arviointikeskustelussa kiinnitetään huomiota oppilaan vahvuuksiin ja onnistumisiin oppijana sekä käsitellään oppimistavoitteita ja oppimisen edistymistä. Opettaja täyttää arviointikeskustelulomakkeen keskustelun aikana yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Huoltajat otetaan mukaan arviointipolkuun jo ensimmäisen luokan syksyllä käytävissä vanhempaintapaamisissa. Huoltajille annetaan tietoa koulun arviointikäytännöistä syksyisin luokka-asteiden omissa vanhempainilloissa. Tiedottaminen ja yhteistyö huoltajien ja koulun välillä on kuitenkin jatkuvaa. Pääasiallisena tiedotuskanavana käytetään Wilmaa.
Lukuvuositodistus annetaan Espoon linjauksen mukaan lukuvuoden päätteeksi. Lukuvuositodistus on sanallinen vuosiluokillaluokilla 1-3 ja numeerinen vuosiluokilla 4-6. Sanallinen käytösarvio vuosiluokilla 1-3 annetaan lukuvuositodistuksen erillisessä liitteessä ja numeerinen käytösarvosana vuosiluokilla 4-6 annetaan lukuvuositodistuksessa.
Valinnaisten aineiden arviointi Nauriskasken koulussa
Nauriskasken koulussa valinnaisten aineiden osalta arvioidaan tavoitteiden saavuttamista lukuvuositodistuksessa sanallisesti hyväksytty/hylätty -merkinnällä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Nauriskasken koulun OPS
Käyttäytymisen arviointi Nauriskasken koulussa
Käyttäytymisen arvioinnissa huomioidaan seuraavat neljä osa-aluetta, joiden tavoitteita ja sisältöjä on mietitty yhdessä koulumme oppilaiden kanssa:
Hyvien tapojen noudattaminen
Yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen
Toisten myönteinen ja kannustava huomioiminen
Ympäristöstä huolehtiminen ja vastuullinen elämäntapa
Erinomainen (10) arvosana täyttää kiitettävän (9) kriteerit. Lisäksi oppilas
luo positiivista ilmapiiriä kannustamalla ja tukemalla muita oppilaita
on huomattavan hyväkäytöksinen
osaa ilmaista oman mielipiteensä rakentavasti ja perustellen
pyrkii toimimaan aktiivisesti yhteiseksi hyväksi
Kiitettävän (9, “osaat erittäin hyvin”) arvosanan saa oppilas, joka
käyttäytyy hyvien tapojen mukaisesti
ottaa muut huomioon
on avulias ja kannustava
tulee hyvin toimeen muiden oppilaiden ja koulun aikuisten kanssa
pyrkii neuvottelemaan ja sovittelemaan luokkatovereiden kanssa toimiessaan
noudattaa oma-aloitteisesti koulun ja luokan sääntöjä
huolehtii työrauhasta esimerkillisesti, sopeuttaa toimintansa tilanteiden mukaan
toimii vastuullisesti yksilönä ja luokkayhteisön jäsenenä
huolehtii tehtävistä, välineistä ja ympäristön siisteydestä
on kielenkäytöltään asiallinen
Hyvän (8 “osaat hyvin”) arvosanan saa oppilas, joka
käyttäytyy yleensä hyvien tapojen mukaisesti
ottaa yleensä muut huomioon
tulee toimeen muiden oppilaiden ja koulun aikuisten kanssa
noudattaa yleensä hyvin koulun ja luokan sääntöjä
huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
huolehtii vastuullisesti itsestään
huolehtii pääsääntöisesti tehtävistään, välineistä ja ympäristön siisteydestä
on yleensä kielenkäytöltään asiallinen
ottaa ohjauksen vastaan ja parantaa toimintaansa sujuvasti tarvittaessa
vakavia sääntörikkomuksia ja käytökseen liittyviä selvittelyjä ei juuri ole
Melko hyvän (7 “osaat melko hyvin”) arvosanan saa oppilas, jonka toiminta on joillakin osa-alueilla arvosanan 8 mukaista, mutta toiminnassa toistuu jokin tai jotkin alla olevat asiat. Oppilas
ottaa muut huomioon vaihtelevasti
ei aina kykene yhteistyöhön muiden kanssa
noudattaa sääntöjä vaihtelevasti
unohtelee tehtäviään ja välineitään, suhtautuu välinpitämättömästi ympäristöönsä
käyttää välillä sellaista kieltä, josta häntä on huomautettava
oppilaan ojentamiseksi on saatettu joutua käyttämään kasvatuskeskusteluja tai jälki-istuntoa
Kohtalaisen (6 “olet saavuttanut tavoitteet osittain”) arvosanan saa oppilas, joka
käyttäytyy vastoin sääntöjä toistuvasti
suhtautuu välinpitämättömästi toisiin ihmisiin, ympäristöön ja koulunkäyntiin yleensä
ei piittaa työrauhasta
käyttää toistuvasti epäasiallista kieltä
on käyttäytynyt niin häiritsevästi, että koulusta on oltu yhteydessä huoltajiin
oppilaan ojentamiseksi on jouduttu käyttämään kurinpidollisia keinoja
oppilasta on tuettu oppilashuollollisin keinoin käyttäytymiseen liittyvissä asioissa
Välttävän (5) arvosanan saa oppilas, jonka toiminnassa on useita arvosanan 6 piirteitä. Oppilas rikkoo jatkuvasti tahallaan sääntöjä eikä piittaa toisista ihmisistä tai ympäristöstä. Koulusta on oltu toistuvasti yhteydessä huoltajiin, ja kurinpidollisista keinoista on jouduttu käyttämään varoitusta ja/tai erottamista määräajaksi.