Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Kantokasken koulun OPS
Arviointimenetelmistä ja kriteereistä sovitaan luokka-asteittain vuosittain. Huolehditaan, että oppilas ymmärtää oppimisen tavoitteet ja arvioinninperusteet. Nostetaan esiin yksilön vahvuuksia, taitoja ja osaamista.
Espoossa on käytössä yhteinen arviointikeskustelupohja lukuvuoden väliarviointiin vuosiluokilla 1-6. Koulumme väliarviointikeskustelut pidetään joulu-helmikuussa. Nivelvaiheiden (2 Jk ja 6.lk) arviointikeskustelut pidetään tammi-helmikuussa. Lukuvuoden päätteeksi oppilaalle annetaan Espoon kaupungin lukuvuositodistus.
4-6 luokkalaisten valinnaiskurssit arvioidaan osana perusopetuksen yhteisiä oppiaineita.
Arviointipalautetta annetaan suullisesti sekä kirjallisesti VVilmassa tai sähköisissä oppimisympäristöissä. Arviointi voi olla numeerista tai sanallista.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Kantokasken koulun OPS
Arviointi perustuu jatkuvaan päivittäiseen havainnointiin sekä aikuisen ja oppilaan väliseen keskusteluun. Lisäksi hyödynnämme seuraavia tapoja:
• sähköinen oppimisympäristö
• projektityöskentely
• pari- ja ryhmätyöskentely ja parikokeet
• vertaisarviointi
• itsearviointi
• oppiaineen luonteeseen soveltuvia arviointitapoja
• suulliset ja kirjalliset kokeet
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itsearviointi on taito, jota harjoitamme monipuolisesti koko alakoulun ajan. Ensin harjoitellaan arvioimaan omia koululaistaitoja. Vähitellen siirrytään arvioimaan myös osaamista ja oppimista. Itsearvioinnin lisäksi opettelemme vertaisarviointia pari- ja ryhmätyöskentelyssä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Kantokasken koulun OPS
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Kantokasken koulussa kasvatustavoitteena on, että kaikki koulussa työskentelevät kunnioittavat toisiaan yksilöinä ja kohtelevat jokaista yhteisön jäsentä tasa-arvoisesti.
Tavoitteena on oppia työskentelemään monimuotoisissa ryhmissä erilaisten oppijoiden kanssa. Käyttäytymisen arviointi perustuu käyttäytymisen tavoitteisiin. Hyvään käyttäytymiseen ohjataan koulun järjestyssäännöillä, jotka on laadittu yhteistyössä oppilaiden kanssa. Järjestyssäännöistä keskustellaan huoltajien kanssa oppilas-, luokka- ja koulukohtaisissa tapaamisissa.
Koulun järjestyssäännöt ovat opetussuunnitelman liitteissä.