Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Lintulaakson koulu OPS
Lintulaakson koulussa ihmisyyden ja sivistyksen arvostus näkyvät hyvänä käytöksenä ja kunnioituksena oppilaiden keskinäisessä sekä lasten ja aikuisten välisessä vuorovaikutuksessa. Lapsilta ja aikuisilta odotetaan hyvää ja arvostavaa käytöstä kaikkia koulun ihmisiä kohtaan. Koulun järjestyssäännöt ovat pohjana sille, miten koulussa käyttäydytään ja toimitaan.
Lintulaakson koulussa
· huomioimme toisemme ystävällisesti ja pyrimme ylläpitämään positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä
· kohtaamme toisemme kunnioittavasti ja noudatamme hyviä käytöstapoja
· opettelemme arvostamaan ja kunnioittamaan omaa ja toisten työtä
· harjoittelemme ottamaan vastuuta omasta opiskelusta, omista ja yhteisistä tavaroista sekä tiloista
· jokaisella on oikeus oppia luokassa, jossa on työrauha
· teemme koulun ja luokan säännöt yhdessä ja sitoudumme niihin
Lukuvuoden alussa opettaja esittelee oppilaille koulun järjestyssäännöt, käyttäytymisen osa-alueet ja tavoitteet. Oppilaat miettivät opettajan johdolla sitä, mitä nämä käyttäytymistavoitteet juuri heidän vuosiluokallaan tarkoittavat. Syntyneet ajatukset kirjataan. Oppilaat laativat opettajan kanssa luokan säännöt, jotka noudattavat opetussuunnitelmaa ja koulun järjestyssääntöjä. Huoltajat otetaan mukaan luokan prosessiin sekä heitä tiedotetaan luokassa syntyneistä säännöistä.
Oppilaita ohjataan huomaamaan, että käyttäytyminen koostuu taidoista, joita voi harjoitella ja arvioida. Oppilaita ohjataan itsearviointiin. Opiskellaan vertaispalautteen antamista ja vastaanottamista.