Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Postipuun koulussa on laadittu kuvaus koulun arviointiprosessin kokonaisuudesta. Yhteenveto arviointiprosessista on opetussuunnitelman liitteissä.
Tavoitteena on, että oppilas kehittyy oman oppimisensa asiantuntijaksi ja omistajaksi ja siksi arviointi on monipuolista ja jatkuvaa. Opettajat antavat sekä oppilaalle että huoltajille säännöllisesti tietoa oppilaan edistymisestä opinnoissa. Opetussuunnitelman sisällöt ja arviointiperusteet esitetään oppilaille ja huoltajille lukuvuoden alussa. Oppilas saa osaamisestaan ja opinnoissa edistymisestään palautetta osana päivittäistä opetusta ja työskentelyä.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja arvioinnista tiedottamisen muodot
Huoltajia tiedotetaan koulun arviointikäytänteistä lukuvuoden alussa, koulun alkamisen jälkeen järjestettävissä luokkakohtaisissa vanhempainilloissa. Arviointia toteutetaan sekä lukuvuoden aikana että sen päättyessä. Opettaja toteuttaa arvioinnin näyttöihin perustuen. Arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin eikä oppilaiden suorituksia verrata toisiinsa. Oppilaiden erilaiset tarpeet ja tilanteet huomioidaan käyttämällä mahdollisimman monipuolisia, joustavia ja tilanteeseen soveltuvia arviointimenetelmiä.
Arviointikeskustelut käydään oppilaiden ja huoltajien kanssa vuosiluokilla 1.-6. sekä toiminta-alueittaisessa opetuksessa joulu-helmikuun aikana.
Vuosiluokilla 1.-3. oppilaat saavat lukuvuoden lopussa sanallisen arvioinnin. Vuosiluokilla 4.- 6. oppilaat saavat lukuvuoden lopussa numeroarvioinnin. Kieli- ja kulttuuriryhmien oppilaat saavat vuosiluokilla 1.-6. sanallisen arvioinnin. Vuosiluokilla 1.- 9. lievästi ja keskiasteisesti kehitysvammaisten oppilaiden opetuksessa opiskelevat oppilaat saavat kaikilla vuosiluokilla sanallisen lukuvuosiarvioinnin. Lisäksi vuosiluokilla 7.-9. annetaan jouluna sanallinen välitodistus.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Arviointi nivelkohdissa
Toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt on kuvattu Postipuun koulun arviointiprosessin yhteenvedossa.
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Oppilaille annetaan käyttäytymistä ohjaavaa palautetta koko opiskeluajan. Käyttäytyminen arvioidaan erillisellä liitteellä lukuvuositodistuksessa. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat oppilasta opettavat opettajat yhdessä. Käyttäytymisen arviota ei merkitä päättö- tai erotodistukseen.
Oppilaan käyttäytymistä arvioidaan vuosiluokilla 1.-3. sanallisesti:
Olet saavuttanut tavoitteet erittäin hyvin (OEH)
Olet saavuttanut tavoitteet hyvin (OH)
Olet saavuttanut tavoitteet melko hyvin (OMH)
Olet saavuttanut tavoitteet osittain (OS)
Et ole saavuttanut tavoitteita (ET)
Vuosiluokilla 4.- 9. käyttäytymistä arvioidaan numeerisesti, muiden oppiaineiden tavoin:
Arvosana 10 = Oppilas hallitsee taidot erinomaisesti
Arvosana 9 = Oppilas hallitsee taidot erittäin hyvin
Arvosana 8 = Oppilas hallitsee taidot hyvin
Arvosana 7 = Oppilas hallitsee taidot kohtalaisesti
Arvosana 6 = Oppilas hallitsee taidot välttävästi
Arvosana 5 = Oppilas hallitsee taidot heikosti
Arvosana 4 = Oppilas ei hallitse taitoja
Käyttäytymisen eri osa-alueita ei eritellä, joten oppilas saa käyttäytymisestä todistukseen yhden arvosanan.
Käyttäytymisen arvioinnin kohteena ovat seuraavat taidot:
Hyvät tavat
Yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen
Toisten ihmisten myönteinen ja kunnioittava huomioiminen
Ympäristöstä huolehtiminen ja vastuulliseen elämäntapaan kasvaminen
Käyttäytymisen osa-alueiden arvioinnin kohteet vuosiluokittain
Hyvät tavat
1.-2. luokka-asteet
kiittäminen
kuunteleminen
anteeksi pyytäminen
tervehtiminen
asiallisesti puhuminen
kohteliaasti ja huomaavaisesti toimiminen
harkintakyvyn käyttäminen
oman vuoron odottaminen
toimiminen tilanteiden, paikkojen ja ympäristöjen vaatimalla tavalla
3.-4. luokka-asteet
edellisten lisäksi
rehellisesti ja luotettavasti toimiminen
5.-9. luokka-asteet
edellisten lisäksi
oman vuoron odottaminen ja toisen puheenvuoron kunnioittaminen
erilaisten ihmisten kohteleminen arvostavasti
Yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen
1.- 9. luokka-asteet
yhteisten sääntöjen noudattaminen
sovittujen aikataulujen noudattaminen
ohjeen mukaan toimiminen ja avun pyytäminen tarvittaessa
työrauhan ylläpitäminen
vastuun ottaminen omista teoista ja tekojen seurausten ymmärtäminen
ryhmään tai leikkiin liittyminen/irtautuminen rakentavasti
rehellisyys
kyky käsitellä pettymyksiä rakentavasti
liikkuminen koulussa häiriötä aiheuttamatta
Toisten ihmisten myönteinen ja kunnioittava huomioiminen
1.-2. luokka-asteet
erilaisuuden hyväksyminen
joustaminen vuorovaikutustilanteissa
vuoron ja tilan antaminen myös muille
toisen auttaminen
kaikkien mukaan ottaminen / yhteishengen luominen
erimielisyyksien sopiminen
oman käytöksen tunnistaminen
hyvän mallin näyttäminen
toisten kannustaminen ja kehuminen
reilusti ja tasapuolisesti toimiminen
3.-4. luokka-asteet
edellisten lisäksi
toisten mielipiteiden rakentava huomioiminen
omien tunteiden tunnistaminen
oikeudenmukaisesti toimiminen
5.-9. luokka-asteet
edellisten lisäksi
toisen tunteiden tunnistaminen
rakentava palautteen antaminen
kyky tehdä yhteistyötä kaikkien kanssa
Ympäristöstä huolehtiminen ja vastuulliseen elämäntapaan kasvaminen
1.-2. luokka-asteet
omista tavaroista huolen pitäminen ja niiden säilyttäminen niille tarkoitetuissa paikoissa
ruokaileminen siististi ja ruokahävikin välttäminen
yhteisestä omaisuudesta ja välineistä huolen pitäminen
omien tekojen ja valintojen ympäristövaikutusten ymmärtäminen
annettujen kotitehtävien tekeminen
3.-4. luokka-asteet
edellisten lisäksi
kestävän kehityksen edistäminen arjessa
5.-9. luokka-asteet
edellisten lisäksi
ympäristöön kohdistuvien omien tekojen ja valintojen vaikutuksen ymmärtäminen ja toimiminen sen mukaisesti
omasta opiskelusta vastuun ottaminen
orientoituminen tulevaisuuteen
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
LIEKE ja TAO -luokilla opiskelevat oppilaat saavat myös yläkoulussa sanallisen välitodistuksen.