Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Päivänkehrän koulun OPS
Koulussamme arviointi on motivoivaa ja eteenpäin suuntaavaa. Se on oppilaan kehittymistä edistävää ja työskentelyä ohjaavaa. Huolehdimme, että arviointi on avointa, tavoitteellista, jatkuvaa ja huomioi oppilaan yksilöllisyyden. Oppilaan arviointiin osallistuvat kaikki häntä opettavat opettajat.
Formatiivinen arviointi
Päivänkehrän koulun OPS
Väliarviointi toteutetaan arviointikeskusteluna marras-helmikuun välisenä aikana. Lukuvuoden päätteeksi annamme lukuvuositodistuksen. Väliarvioinnissa kieltenopettajat osallistuvat joko arviointikeskusteluun tai antavat erillisen palautteen. Käsityö arvioidaan väliarvioinnissa opettajan/opettajien erillisellä palautteella. Muut aineenopettajat (esim. liikunta, musiikki) osallistuvat arviointikeskusteluun tarpeen mukaan. Oppilaat arvioivat edistymistään näissä oppiaineissa itsearvioinnilla yhteistyössä aineenopettajan kanssa. Kieli- ja kulttuuriryhmien opettaja osallistuu kaikkien valmistavassa opetuksessa olevien sekä IMMO- ja IVAL-oppilaiden arviointikeskusteluihin. Muiden S2-oppilaiden arviointikeskusteluihin kieli- ja kulttuuriryhmien opettaja osallistuu tarpeen mukaan. Laaja-alaiset erityisopettajat osallistuvat oppilaiden arviointikeskusteluihin tarpeen mukaan.
Summatiivinen arviointi
Päivänkehrän koulun OPS
Päivänkehrän koulussa tarjottavat valinnaiset aineet arvioidaan oppilaan lukuvuositodistuksessa. Valinnaisaineiden opetusta ja järjestämistä on kuvattu tarkemmin luvussa 13.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Päivänkehrän koulun OPS
Käytämme arvioinnissa monipuolisia ja joustavia menetelmiä. Näitä ovat esimerkiksi suulliset ja kirjalliset näytöt, pari- ja ryhmäkokeet, erilaiset ryhmätyöt ja projektit sekä sähköiset arviointimenetelmät. Kehitämme monipuolisia arviointimenetelmiä opettajien välisillä pedagogisilla keskusteluilla.
Ohjaamme oppilasta ikätaso huomioiden oman ja toisen oppimisen tarkasteluun sekä tavoitteiden asettamiseen, esimerkkinä itse- ja vertaisarviointi. Kannustavaa itse- ja vertaisarviointia harjoitetaan ja kehitetään monipuolisesti ikätasoon sopivalla tavalla. Itse- ja vertaisarviointi on jatkuva prosessi, joka ohjaa oppilasta ymmärtämään millainen hän on oppijana ja miten hän saavuttaa omat tavoitteensa vahvuuksiaan hyödyntäen ja saaden myönteisiä oppimiskokemuksia.
Pääasiallisena tiedottamisen kanavana käytetään Wilmaa. Muut palautekeskustelut huoltajien kanssa käydään tarvittaessa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Päivänkehrän koulun OPS
Koulussamme oppilasta ohjataan ymmärtämään hyvän käytöksen tavoitteet ja niiden merkitys osana omaa ja ryhmän hyvinvointia. Oppilasta ohjataan myönteisyyteen, vastuullisuuteen ja toisten huomioimiseen sekä ystävällisyyteen ja rehellisyyteen. Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulumme yhteisiin kasvatustavoitteisiin sekä arvopohjaan kts. OPS luku 2.
Lukuvuoden alussa käydään oppilaiden kanssa läpi opetussuunnitelmassa määritellyt kasvatustavoitteet ja arvioinnin kriteerit. Yhdessä keskustellen avataan tavoitteita ja pohditaan keinoja, joilla tavoitteet voidaan saavuttaa. Käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun oppilailla on mahdollisuus osallistua olemalla mukana luomassa luokan käyttäytymissääntöjä ja määrittelemällä millaista hyvä käytös on. Huoltajien kanssa samoista tavoitteista keskustellaan vanhempainilloissa, vanhempainvarteissa sekä kasvatuskeskusteluissa. Käyttäytymistä arvioidaan jäljempänä olevan taitotaulukon kautta.
Käyttäytymisen taitotaulukko
Muiden ihmisten huomioon ottaminen | Sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen | Tilannetietoinen käyttäytyminen ja hyvät tavat | Ympäristöstä huolehtiminen ja vastuulliseen elämäntapaan kasvaminen |
Taito hyväksyä erilaisuus ottaa vastuuta teoistaan ja ymmärtää tekojensa seuraukset joustaa antaa tilaa ja vuoro myös muille kunnioittaa toisen mielipiteitä luoda yhteishenkeä auttaa toisia omaksua kaveritaidot sopia erimielisyydet tuntea myötätuntoa kohdata ryhmänpaine hallita omia tunteita ja säädellä omaa käytöstä toimia tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti | Taito noudattaa yhteisiä sääntöjä toimia ohjeen mukaan antaa työrauha noudattaa sovittuja aikatauluja kohdata pettymyksiä liittyä ryhmään/irtautua ryhmästä rakentavasti voittaa/hävitä toimia sinnikkäästi liikkua koulussa häiriötä aiheuttamatta
| Taito hyödyntää omia vahvuuksia kiittää kuunnella pyytää anteeksi tervehtiä puhua asiallisesti toimia kohteliaasti ja huomaavaisesti käyttää harkintakykyä odottaa omaa vuoroa käyttäytyä erilaisten tilanteiden ja paikkojen vaatimalla tavalla työskennellä itsenäisesti erilaisissa oppimisympäristöissä
| Taito pitää huolta omista tavaroista pitää huolta yhteisestä omaisuudesta säilyttää tavaroita niille tarkoitetuissa paikoissa toimia ruokalassa ymmärtää ekologisuuden merkitystä
|
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Päivänkehrän koulun OPS
Pyrimme järjestämään kolmivaiheisen nivellyksen mahdollisuuksien mukaan. Koulutulokkaiden nivellyskeskustelut lähettävien esiopetusryhmien opettajien kanssa järjestetään keväisin. Toisen luokan opettaja käy nivellyskeskustelun oppilaan tulevan kolmannen luokan opettajan kanssa esimerkiksi yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä. Oppilashuoltoryhmä yhdessä kuudennen luokan opettajan kanssa huolehtii yläkouluun siirtyvien oppilaiden tietojen siirtämisestä. Nivellyksessä huolehditaan, että oppilaan edun mukaiset asiat siirtyvät tulevan luokan opettajan tietoon.