Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Opetusjakson alussa eri oppiaineita opettavat opettajat käyvät oppilaan ikätasoon sopivalla tavalla oppilaiden kanssa läpi oppiaineiden yleiset tavoitteet, arviointiin vaikuttavat tekijät sekä arviointimenetelmät ja erilaiset näyttömahdollisuudet. Opettajat lähettävät nämä tiedot huoltajille Wilmassa ja esittelevät niitä vanhempainilloissa. Opettajat keskustelevat perhepalavereissa oppilaan ja huoltajien kanssa oppilaan omista tavoitteista ja arvioinnin yksityiskohdista. Nämä tiedot kirjataan oppilaan omaan oppimissuunnitelmaan.
Lukuvuoden väliarvioinnin toteutamme vuosiluokilla 1-6 formatiivisena arviointikeskusteluna, jonka tukena voi käyttää Espoon kaupungin väliarviointilomaketta. Saunalahden koulussa täydennämme kuudennella vuosiluokalla arviointikeskustelua joulukuussa annettavalla Espoon kaupungin numeerisella välitodistuksella. Vuosiluokilla 6-9 oppilaat saavat Espoon kaupungin numeerisen välitodistuksen, jota täydennämme arviointikeskustelulla. Kirjaamme oppilaan opinnoissa edistymisen ja tavoitteiden saavuttamisen oppilaan omaan oppimissuunnitelmaan. Alkuopetuksessa arvioimme äidinkielen ja matematiikan taitojen edistymistä lisäksi Majakka-lomakkeella.
Yksilöllistetyssä oppiaineessa oppilaan edistymisen väliarviointi on sanallista. Toiminta-alueittain järjestettävässä opetuksessa välitodistuksen antamisen sijaan pidämme arviointikeskustelun kaikilla vuosiluokilla.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen ohjaus, käyttäytymiseen liittyvien tietojen ja taitojen opettaminen sekä arviointi perustuvat koulun järjestyssääntöihin ja ohjaaviin periaatteisiin. Hyvät tavat sekä asiallinen ja tilannetietoinen käyttäytyminen ovat osa koulussamme opetettavia hyvinvointitaitoja. Koulumme ohjaavien periaatteiden mukaisesti haluamme kasvattaa oppilaistamme ystävällisiä, vastuullisesti ja kunnioittavasti itseensä ja toisiin ihmisiin sekä ympäristöön suhtautuvia ihmisiä.
Käyttäytymisen arvioinnissa tärkeää on oppilaan itsearviointi. Koulussamme on käytössä Saunalahden koulun käyttäytymisen itsearviointilomake. Oppilas arvioi käyttäytymistään kaksi kertaa lukuvuoden aikana.
Oppilailla ja huoltajilla on mahdollisuus osallistua koulun kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun ja tavoitteiden määrittelyyn monin tavoin. Näitä tapoja ovat esimerkiksi luokkakohtaisten sääntöjen ja sopimuksien laatiminen, perhepalaverikeskustelut ja huoltajakyselyt. Lukuvuositodistuksessa vuosiluokilla yhdestä neljännen luokan jouluun saakka käyttäytymisen arviointi on sanallista. Neljännen luokan lukuvuositodistuksesta alkaen oppilaat saavat käyttäytymisen arvioinnin numeroarviointina. Käyttäytymisen arviointi ei vaikuta oppilaan oppiaineista saamaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.
Käyttäytymisen sanalliset arviointikriteerit
Käytämme vuosiluokilla 1–3 ja neljännen luokan syyslukukaudella käyttäytymisen arvioinnissa Espoon kaupungin sanallista arviointiasteikkoa. Arvioannetaan lukuvuositodistuksen liitteellä.
Käyttäytymisen arvioinnissa noudatetaan seuraavia kriteerejä:
Vuosiluokat 1–3
Hyvät tavat:
OEH: Käyttäytyy esimerkillisesti ja ystävällisesti muita kohtaan. On rehellinen.
OH: Tulee toimeen muiden kanssa. On rehellinen.
OMH: Saattaa olla vaikeuksissa muiden kanssa. Saattaa käyttäytyä vilpillisesti.
OS: Saattaa olla toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa. Saattaa käyttäytyä vilpillisesti.
ET: On usein vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa. Syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin.
Yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen:
OEH: Noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.
OH: Noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja.
OMH: Noudattaa vaihtelevasti sääntöjä ja hyviä tapoja.
OS: Suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin.
ET: Ei välitä säännöistä ja hyvistä tavoista.
Toisten myönteinen ja kannustava huomioon ottaminen:
OEH: Asennoituu myönteisesti koulutyöhön ja ylläpitää työrauhaa sekä myönteistä ilmapiiriä.
OH: Huolehtii omalta osaltaan työrauhasta.
OMH: Saattaa häiritä työrauhaa.
OS: Häiritsee usein työrauhaa.
ET: Estää muiden työskentelyn.
Ympäristöstä huolehtiminen ja vastuulliseen elämäntapaan kasvaminen:
OEH: Huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti.
OH: Huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteistä tehtävistä ja välineistä.
OMH: Saattaa suhtautua välinpitämättömästi ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin.
OS: Laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.
ET: Halveksii ja laiminlyö ympäristöään sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.
Käyttäytymisen numeeriset arviointikriteerit
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta opettavat opettajat. Käyttäytymisen arvioinnissa noudatetaan seuraavia kriteerejä:
Kriteerien osa-alueet:
*Käyttäytyminen muita kohtaan
*Rehellisyys ja vilpillinen käytös
*Muiden auttaminen
*Työrauha
*Yhteisöllisyys ja myönteinen ilmapiiri
*Ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä huolehtiminen
*Sääntöjen noudattaminen ja hyvät tavat
*Vastuun ottaminen koulunkäynnistään
Erinomainen (10): Oppilas
Käyttäytyy esimerkillisesti ja ystävällisesti muita kohtaan
On rehellinen
Auttaa mielellään ja oma-aloitteisesti muita
Luo ja ylläpitää aktiivisesti työrauhaa
Edistää ja ylläpitää aktiivisesti yhteisöllisyyttä ja myönteistä ilmapiiriä
Huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä huolellisesti ja oma-aloitteisesti
Noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Kantaa vastuun koulunkäynnistään
Kiitettävä (9): Oppilas
Tulee toimeen muiden kanssa
On rehellinen
Auttaa mielellään muita
Luo ja ylläpitää työrauhaa
Edistää ja ylläpitää yhteisöllisyyttä ja myönteistä ilmapiiriä
Huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä huolellisesti
Noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Kantaa vastuun koulunkäynnistään
Hyvä (8): Oppilas
Tulee yleensä toimeen muiden kanssa
On yleensä rehellinen
Auttaa pyydettäessä muita
Huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
Ylläpitää yhteisöllisyyttä ja myönteistä ilmapiiriä
Huolehtii ympäristöstä ja yhteistä tehtävistä ja välineistä
Noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja
Kantaa pääsääntöisesti vastuun koulunkäynnistään
Tyydyttävä (7): Oppilas
Saattaa olla vaikeuksissa muiden kanssa
Saattaa käyttäytyä vilpillisesti
Saattaa auttaa muita pyydettäessä
Saattaa häiritä työrauhaaOsallistuu yhteisölliseen toimintaan
Saattaa suhtautua välinpitämättömästi ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin
Noudattaa vaihtelevasti sääntöjä ja hyviä tapoja
Kantaa vaihtelevasti vastuuta omasta koulunkäynnistään
Kohtalainen (6): Oppilas
Saattaa olla toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa
Saattaa käyttäytyä vilpillisesti
Saattaa kieltäytyä auttamasta muita
Häiritsee usein työrauhaa
Saattaa kieltäytyä osallistumasta yhteisölliseen toimintaan
Laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
Suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin
Kantaa toisinaan vastuuta omasta koulunkäynnistään
Välttävä (5): Oppilas
On usein vaikeuksia tulla toimeen muiden kanssa
Syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin
Kieltäytyy auttamasta muita
Estää muiden työskentelyn
Kieltäytyy osallistumasta yhteisölliseen toimintaan
Halveksii ja laiminlyö ympäristöään sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
Ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista
Ei kanna vastuuta omasta koulunkäynnistään