Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Toppelundin koulun OPS
Lukuvuoden aikaista jatkuvaa arviointia toteutetaan oppilaan ja opettajan sekä oppilaiden keskenäisissä päivittäisissä vuorovaikutustilanteissa. Ohjaamme oppilaita tiedostamaan sitä, mitä on tarkoitus oppia, mitä on jo opittu ja miten he voivat itse vaikuttaa omaan oppimiseensa. Lukuvuoden aikana oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia oman osaamisensa ja edistymisensä osoittamiseen. Oppilaat saavat myös itse vaikuttaa siihen, millä tavoin he osaamistaan osoittavat.
Tavoitteita ja arviointiperusteita käydään läpi oppilaiden kanssa oppimiskokonaisuuksien alkaessa. Arviointiperusteista tiedotetaan myös huoltajia. Arvointipalautetta annetaan oppilaille ja huoltajille suullisesti, kirjallisesti sekä Wilman välityksellä.
Itsearviointitaitoja harjoitellaan osana oppimistilanteita. Niiden harjoittelussa aloitetaan taitojen ja niiden käytön havainnoinnista omassa toiminnassa. Oppimalla havainnoimaan taitojen ja vahvuuksien käyttöä oppilaat saavat valmiuksia asettaa itselleen tavoitteita sekä valmiuksia arvioida tavoitteiden toteutumista ikäkaudelle sopivalla tavalla.
Formatiivinen arviointikeskustelu toteutetaan Espoon linjausten mukaisesti. Keskustelun ajankohta on joulukuun alusta talvilomaan asti. Keskustelussa käydään läpi oppilaan vahvuuksia oppijana sekä edistymistä lukuvuoden tavoitteiden saavuttaisessa. Arvointikeskusteluista tehdään yhteenvedot, jotka arkistoidaan koululla. Arvointikeskusteluun valmistaudutaan oppilaiden kanssa tekemällä mm. itsearviointeja ja pohtimalla oppilaan vahvuuksia.
Summatiivinen arviointi
Toppelundin koulun OPS
Toppelundin koulussa arviointiprosessia kehitetään osana opetusta yhteistyössä luokka-astetiimeissä sekä oppimisen tuen ryhmän kanssa. Arviointi ohjaa ja kannustaa oppilasta opiskelussa sekä kehittää oppilaan edellytyksiä kannustavaan vertais- ja itsearviointiin.
Arvointi on avointa, oikeudenmukaista, ohjaavaa ja motivoivaa. Oppilaille luodaan mahdollisuuksia näyttää osaamistaan omien vahvuuksien kautta ja arvioinnin pohjana käytetään monipuolisia työtapoja.
Arvoinnissa käytetään säännöllisestä vuoropuhelua oppilaiden kanssa osana oppimisprosessia sekä huoltajien kanssa esim. Wilman kautta ja vanhempainilloissa. Arviointikriteereitä avataan arviontikeskusteluissa yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Toppelundin koulun OPS
Toppelundin koulussa arviointimenetelmiä kehitetään ja niistä keskustellaan säännöllisesti luokka-asteryhmissä sekä yhdessä koko opettajakunnan kesken. Alkuopetuksessa luodaan pohja itse- ja vertaisarviointitaitojen oppimiselle. Kolmannesta luokasta lähtien itse- ja vertaisarvioinnista tulee väline, jolla vahvistetaan oppimaan oppimisen taitoja. Positiivinen pedagogiikka ja opettajan oma esimerkki arvioinnin antajana ohjaavat oppilasta rakentavan arvioinnin antamiseen.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Toppelundin koulun OPS
Toppelundin koulun käyttäytymisen taitotavoitteet on kirjoitettu oheiseen taulukkoon.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Toppelundin koulun OPS
Toppelundin koulussa annetaan oppilaille kuudennella luokalla numeerinen välitodistus.