Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Mankkaan koulussa arviointi perustuu jatkuvaan vuorovaikutukseen ja erilaisten arviointimenetelmien monipuoliseen käyttöön. Oppilaan kunkin vuosiluokan tavoitteet ja arvioinnin kriteerit avataan oppilaille ja huoltajille. Kriteereihin perustuva arviointi on realistista ja tavoitteena on ohjata oppilasta löytämään omat vahvuutensa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Eri aineissa käytetään arviointimenetelmiä, joilla oppilaat voivat osoittaa monipuolisesti osaamistaan. Tavoitteena on, että oppilas kehittyy aktiivisena oppijana.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itse- ja vertaisarviointia toteutetaan ikätaso huomioiden eri oppiaineissa, monialaisissa kokonaisuuksissa sekä erilaisissa projekteissa. Vertaisarvioinnissa kiinnitetään huomioita kannustavuuteen ja palautteen antamisen taitoihin.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Koulussa on käytössä nelijakso järjestelmä. Toisen ja neljännen jakson alkaessa oppilaat saavat välipalautetta niistä aineista, jotka päättyvät kyseisellä lukukaudella sekä niistä, joissa opiskelu aiheuttaa huolta.
Muut tiedottamisen ja arviointipalautteen antamisen muodot ja ajankohdat sekä yhteistyö huoltajien kanssa
Muuta arviointipalautetta annetaan Wilman kautta oppilaskohtaisesti tarpeen mukaan. Lukuvuoden aikana huoltajalle tarjotaan mahdollisuuksia keskustella opettajan kanssa arviointiin ja muuhun koulun käyntiin liittyvistä asioista.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat keskinäiseen arvostavaan kohtaamiseen, toisen huomioimiseen, hyviin käytöstapoihin sekä yhdessä oppilaiden ja huoltajien kanssa laadittuihin järjestyssääntöihin.
Koulun tavoitteena on kannustaa oppilasta kantamaan vastuuta omasta toiminnastaan ja ympäristöstään.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Opintoja arvioidaan numeerisesti syyslukukauden päätteeksi ja lukuvuoden päätteeksi annetaan lukuvuositodistus (numeroarviointi). Yksilöllistetyt oppiaineet arvioidaan sanallisesti.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa ”yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta”. Espoossa oppilaan lukuvuositodistuksessa arvosanat näkyvät peräkkäin kunkin vuosiluokan kohdalla, mikäli oppilas on opiskellut ko. taide- ja taitoaineen valinnaisia tunteja.
Pitkät valinnaisaineet (yli 2vvt) arvioidaan numeerisesti. Lyhyet valinnaisaineet arvioidaan sanallisesti.