Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Viherlaakson koulun OPS
Viherlaakson koulussa painotetaan kannustavaa, rohkaisevaa ja myönteistä palautetta osana monipuolista arviointia. Arvioinnin tavoitteet luodaan oppilaille ymmärrettäviksi ja tavoitteiden toteutumisesta keskustellaan säännöllisesti.
Arvioinnista tiedotetaan lukuvuoden aikana säännöllisesti. Arviointiperusteista kerrotaan huoltajille mm. vanhempainillassa, viesteissä ja tiedotteissa. Luokilla 1-6 yhteistyötä arvioinnin osalta tehdään tutustumiskeskustelussa, oppimissuunnitelmaprosessissa ja arviointikeskusteluissa. Luokilla 7-9 yhteistyötä huoltajan kanssa tehdään eri aineryhmien osalta eri oppiaineiden sisältöjen tavoitteista.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Viherlaakson koulun OPS
Viherlaakson koulussa käyttäytyminen arvioidaan 1-3 –luokilla sanallisesti ja 4-6 –luokilla numeroarvioinnilla. Käyttäytyminen arvioidaan seuraavien taulukoiden mukaisesti. Taulukoissa kuvataan keskeisimmät hyvän käyttäytymisen osa-alueet ja tavoitteet.
hyvät tavat | yhteisesti sovittujen sääntöjen ja toimintatapojen noudattaminen | toisten myönteinen ja kannustava huomioiminen | ympäristöstä huolehtiminen ja vastuulliseen elämäntapaan kasvaminen |
rehellisyys | oman toiminnan oma-aloitteinen säätely sääntöjen mukaisesti (myös siirtymätilanteissa) | ystävällinen vuorovaikutus | omista tavaroista ja tehtävistä huolehtiminen (läksyt, omien jälkien siivoaminen) |
tervehtiminen, kiittäminen | välituntikäyttäytyminen ja -sääntöjen noudattaminen | puhuu muista hyvää | yhteisistä ja koulun tavaroista huolehtiminen |
anteeksi pyytäminen ja antaminen | oppimistilanteisiin sopivan työrauhan antaminen | kaveritaidot | tvt-laitteista huolehtiminen |
|
|
|
|
asiallinen kielenkäyttö | kantaa vastuuta koulun ja luokan sääntöjen noudattamisesta (ryhmässä) | pari ja ryhmätyössä antaa toiselle puheenvuoron ja kuuntelee muita, antaa muidenkin osata | omalla toiminnalla kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen (roskat oikeisiin astioihin) |
ruokatavat | oman vuoron odottaminen (puheenvuoron ja esim. jonossa) | oma-aloitteinen mukaan ottaminen | kuluttaa vain sen minkä tarvitsee |
osaa omatoimisesti ottaa hatun pois | on ajoissa oikeassa paikassa ja oikeat varusteet mukana | toisten onnistumisten huomioiminen ja tuotosten arvostaminen |
|
osaa säädellä toimintaa muut huomioivalla tavalla | kantaa vastuunsa sääntöjen rikkomisesta | oma-aloitteinen auttaminen |
|
Taulukko 1. Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet vuosiluokilla 1-3.
hyvät tavat | yhteisesti sovittujen sääntöjen ja toimintatapojen noudattaminen | toisten myönteinen ja kannustava huomioiminen | ympäristöstä huolehtiminen ja vastuulliseen elämäntapaan kasvaminen |
oman vuoron odottaminen | oppimistilanteisiin sopivan työrauhan antaminen | ottaa muut mukaan leikkeihin ja peleihin | omista tavaroista ja tehtävistä huolehtiminen, omien jälkien siivoaminen |
rehellisyys | kantaa vastuunsa sääntöjen rikkomisesta | ystävällinen vuorovaikutus | yhteisistä ja koulun tavaroista huolehtiminen, jälkien siivoaminen |
asiallinen kielenkäyttö | välituntikäyttäytyminen ja -sääntöjen noudattaminen (myös leikkiessä) | kuuntelee muita | tvt-laitteista huolehtiminen ja laitteiden vastuullinen käyttö |
|
|
|
|
anteeksi pyytäminen ja antaminen | on ajoissa oikeassa paikassa | puhuu muista hyvää | ottaa huomioon turvallisuuden |
tervehtiminen | käy koulua säännöllisesti
| antaa muille puheenvuoron | osaa lajitella (roskat oikeisiin roskiksiin)
|
käyttäytyy asiallisesti ruokailussa | liikkuu koulun tiloissa sovitulla tavalla | toisten onnistumisten huomioiminen ja tuotosten arvostaminen | hoitaa oma-aloitteisesti yhteisiä asioita |
osaa omatoimisesti ottaa hatun pois sisällä | osaa työskennellä yhdessä muiden kanssa
| toimii esimerkkinä muille |
|
käyttäytyy kohteliaasti |
| kannustaa muita, antaa muidenkin osata |
|
Taulukko 2. Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet vuosiluokilla 4-6.
Yläkoulussa vuosiluokilla 7 - 9 Käyttäytymisessä tavoitteena on, että oppilas:
-toimii vastuuntuntoisesti
-huolehtii koulutyöstään, tehtävistään ja velvoitteistaan tunnollisesti
-käy koulua säännöllisesti
-on rehellinen ja luotettava
-ottaa huomioon toiset ihmiset ja ympäristön ja toimii näin esimerkkinä muille
-edistää työrauhaa
-on yhteistyöhaluinen ja yhteisvastuullinen
-on huomaavainen, auttavainen ja kannustava
-toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa
-ottaa huomioon oman sekä muiden kouluyhteisön jäsenten turvallisuuden
-osoittaa oma-aloitteisuutta yhteisten asioiden hoitamisessa
Käyttäytymisen arvosanojen kuvaus
10 - Oppilas on saavuttanut erinomaisesti käyttäytymisen tavoitteet. Hän edistää aktiivisesti omalla toiminnallaan hyvää käyttäytymistä.
9 - Oppilas on saavuttanut kiitettävästi käyttäytymisen tavoitteet. Oppilaan käytös on lähes aina tavoitteiden mukaista.
8 - Oppilas on saavuttanut hyvin käyttäytymisen tavoitteet. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja kouluympäristön viihtyvyyteen yleensä myönteisesti.
7- Oppilas on saavuttanut melko hyvin käyttäytymisen tavoitteet. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön tai kouluympäristön viihtyvyyteen vaihtelevasti. Oppilas tarvitsee ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessään.
6 - Oppilas on saavuttanut kohtalaisesti käyttäytymisen tavoitteet. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön tai kouluympäristön viihtyvyyteen välinpitämättömästi. Hän tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessään.
5 - Oppilas on saavuttanut välttävästi käyttäytymisen tavoitteet. Hän rikkoo koulun järjestyssääntöjä jatkuvasti ja tietoisesti. Oppilas tarvitsee erityisiä toimenpiteitä koulunkäynnin turvaamiseksi.
4 - Oppilaan käyttäytyminen on normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta