Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
6.1 Arvioinnin tehtävät ja oppimista tukeva arviointikulttuuri
Jalavapuiston koulussa arviointi on luonteeltaan oppimisen prosessia ohjaavaa arviointia. Arviointi pohjautuu opetussuunnitelman yleisten tavoitteiden lisäksi kullekin oppilaalle asetettuihin tavoitteisiin. Oppimisen etenemisestä ja tavoitteista keskustellaan huoltajien ja oppilaan kanssa arviointitapaamisissa. Arvioinnin lähtökohtana ovat oppilaan vahvuudet. Oppilasta ohjataan itsearviointiin, työskentelytaitojen hallintaan ja omien vahvuuksien tunnistamiseen. Arvioinnin avulla edistyminen pyritään tekemään oppilaalle näkyväksi ja suuntaamaan oppiminen kohti tavoitteita sekä tukemaan oppilasta tavoitteiden saavuttamisessa. Oppilaan ja opettajan päivittäinen vuorovaikutus on tärkeä osa kannustavaa oppimisprosessia.
6.2 Arvioinnin luonne ja yleiset periaatteet
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt.
Oppilasta opettavat opettajat käyttävät monipuolisia opetusmenetelmiä ja keräävät arviointitietoa erilaisissa oppimistilanteissa.
Arviointitilanteissa varmistetaan, että jokainen oppilas ymmärtää tehtävänannon ja saa riittävästi aikaa sen suorittamiseen. Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa, oppilaan mahdollisuutta antaa suullisia näyttöjä ja käyttää apuvälineitä sekä avustajapalvelua. Oppilaita tai heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa, eikä arviointi kohdistu oppilaan persoonaan,temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Monipuoliset arviointimenetelmät mahdollistavat laajan ja todenmukaisen käsityksen oppilaan osaamisesta. Oppilasta opettavien opettajien yhteistyössä kokoama arviointitieto auttaa opetuksen suunnittelussa ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden, vahvuuksien ja erilaisten oppimistyylien huomioimisessa. Tämä mahdollistaa myös varhaisen puuttumisen ja tuen lisäämisen viiveettä sitä vaativissa tilanteissa.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itsearvioinnissa on tavoitteena, että oppilas oppii arvioimaan itseään mahdollisimman realistisesti. Tavoitteena on myös oppilaan itsetuntemuksen kehittyminen. Oppilas opettelee arvioimaan omaa oppimistaan ja edistymistään jo ensimmäiseltä luokalta lähtien. Opettaja tukee tätä prosessia yhdessä kotien kanssa. Itsearvioinnista muodostuu rutiininomainen jatkumo. Itsearvioinnin avulla oppilas oppii valitsemaan itselleen sopivia oppimistapoja, joiden myötä opiskelutaidot karttuvat. Koulussamme on laadittu itsearviointilomakkeet 1-2lk, 3-4lk ja 5-6lk, joita on mahdollisuus käyttää.
Vertaisarviointia toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Vertaisarviointi on myös ryhmätyötaitojen kehittämistä. Oppilaat harjoittelevat rakentavaa arviointikeskustelua, palautteen antamista ja vastaanottamista yhteisen työskentelyn ja oppimisen edistämiseksi.
6.3 Arvioinnin kohteet
Arviointi kohdistuu oppimisen, työskentelytaitojen ja käyttäytymisen tavoitteiden saavuttamiseen.
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Oppilaan käyttäytymistä arvioi koulussamme jokainen oppilasta opettava opettaja.
Oppilaan käyttäytymiselle asetetut tavoitteet toimivat arvioinnin pohjana.
Käyttäytymisen tavoitteita ovat:
Oppilas ymmärtää sääntöjen merkityksen, noudattaa koulun ja luokan järjestyssääntöjä ja yhteisesti sovittuja käytänteitä.
Oppilas huomioi arvostavasti, myönteisesti ja kannustavasti muut ihmiset sekä suvaitsemaan erilaisuutta ja noudattamaan hyviä tapoja.
Oppilas huolehtii ja kantaa vastuuta omalta osaltaan yhteisestä ympäristöstä.
Huoltajilla ja oppilailla on ollut mahdollisuus osallistua koulun kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun ja tavoitteiden määrittelyyn järjestyssääntöjen sekä luokkasääntöjen laatimisen yhteydessä kommentoimalla sekä huoltaja-että oppilaskyselyiden kautta.
6.4 Opintojen aikainen arviointi
6.4.1. Arviointi lukuvuoden aikana
Jalavapuiston koulussa ei anneta 6. luokan numeerista välitodistusta.
Arviointikeskustelu Ta-opetuksessa
Ta-opetuksen arviointi perustuu oppilaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS). HOJKS:n tavoitteet laaditaan syyslukukaudella yhteistyössä huoltajien ja mahdollisten terapeuttien kanssa toiminta-alueiden pohjalta (motoriset-, kieli jakommunikaatio-, sosiaaliset-, päivittäisten toimintojen- ja kognitiiviset taidot).
Arviointikeskustelut järjestetään Espoon linjausten mukaisesti joulukuun alun ja hiihtoloman välisenä aikana. 1.-6. lk arviointikeskustelu pohjautuu HOJKS:ssa sovittujen tavoitteiden tarkasteluun ja mahdollisiin muihin ajankohtaisiin asioihin. 7.- 9. lk arviointikeskustelu pohjautuu oppilaan perusopetuksen päättymisen jälkeisiin suunnitelmiin mahdollisista jatko-opinnoista.
6.4.2 Arviointi lukuvuoden päättyessä
Lukuvuosiarviointi toteutetaan Espoon linjausten mukaisessa aikataulussa, linjausten mukaisin todistuslomakkein.
Luokilla 1 - 3 arviointi on sanallista.
Luokilla 4 - 6 annetaan numeroarviointi. Numeroarviointia voi täydentää sanallisella arvioinnilla.
Valinnaisaineiden arviointi
Jalavapuiston koulussa 4. - 6. luokkalaisten lukuvuosittain vaihtuvat valinnaiset taito- ja taideaineet (VAVAT), joista oppilas valitsee yhdenkokonaisuuden syyslukukaudella ja yhden kevätlukukaudella, arvioidaan Espoon linjauksen mukaan sanallisesti.
Oman äidinkielen arviointi
Oman äidinkielen arviointitodistuksena oppilas saa erillisen liitteen, joka annetaan lukuvuositodistuksen yhteydessä.
Käyttäytymisen arviointi
Lukuvuosiarvioinnin yhteydessä oppilaan käyttäytyminen arvioidaan erillisellä liitteellä.
TA-opetuksen arviointi
Kevätlukukauden lopussa annetaan sanallinen lukuvuositodistus.
6.4.3 Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
6.4.4 Arviointi nivelkohdissa
Arviointitiedon siirtyminen oppilaan mukana varmistaa opetuksen yksilöllisen suunnittelun ja arvioinnin jatkumon nivelvaiheissa. Tiedonsiirtämisen tärkeys korostuu koulupolun alkuvaiheessa, siirryttäessä 2. luokalta 3. luokalle, 6. luokalta 7. luokalle, siirryttäessä koulusta toiseen tai luokanopettajan vaihtuessa.
2. luokan nivelkohdassa pääpaino on niin kielellisten valmiuksien kuin työskentelytaitojen edistymisessä ja omasta työstä ja tehtävistähuolehtimisen arvioinnissa.
6. luokan nivelkohdassa huomio painottuu työskentelytaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen arvioimiseen.