Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Koulun tasolla kehitämme rakenteita, joiden avulla varmistamme oppilaan arvioinnin realistisuuden ja kannustavuuden.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt Monipuolisten opetusmenetelmien käyttö edistää monipuolisten arviointimenetelmien käyttöä. Opettajien yhteisillä pedagogisilla keskusteluilla pidetään esillä monipuolisten arviointimenetelmien välttämättömyyttä. Kannustetaan kokeilemaan uusia ja erilaisia arviointimenetelmiä.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itsearvioinnissa on tavoitteena, että oppilas oppii arvioimaan itseään realistisesti. Tavoitteena on myös oppilaan itsetuntemuksen kehittyminen. Oppilas opettelee arvioimaan omaa oppimistaan ja edistymistään jo ensimmäiseltä luokalta lähtien. Opettajan tehtävänä on tukea tätä prosessia yhdessä kotien kanssa. Itsearvioinnista tulee muodostua rutiininomainen jatkumo. Itsearvioinnin avulla oppilas oppii valitsemaan itselleen sopivia oppimistapoja, joiden myötä opiskelutaidot karttuvat.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Huoltajat osallistetaan vanhempainyhdistyksen hallituksen kautta koulun kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun ja tavoitteiden määrittelyyn. Oppilaat osallistetaan oppilaskunnan hallituksen kautta. Lisäksi vanhempainilloissa käydään keskustelua aiheesta.
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Muiden ihmisten huomioon ottaminen | Yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen | Ympäristön huomioiminen ja kestävä kehitys | Asiallinen, tilannetietoinen käyttäytyminen ja hyvät tavat |
Taidot: hyväksyä erilaisuus ottaa vastuuta teoistaan ja ymmärtää tekojensa seuraukset antaa tilaa ja vuoro myös muille kunnioittaa toisen mielipiteitä auttaa toisia reilun kaverin taidot sopia erimielisyydet tuntea myötätuntoa kohdata ryhmänpaine hallita omia tunteita ja säädellä omaa käytöstä ikätason edellyttämällä tavalla toimia tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti
| Taidot: noudattaa yhteisiä sääntöjä toimia ohjeen mukaan antaa työrauha noudattaa sovittuja aikatauluja taito kohdata pettymyksiä liittyä ryhmään/irtautua ryhmästä rakentavasti
| Taidot: pitää huolta omista tavaroista ja yhteisestä omaisuudesta toimia ruokalassa asianmukaisesti luoda yhteishenkeä ymmärtää ekologisuuden merkitystä ymmärtää lähiympäristön monimuotoisuutta noudattaa kestävän kehityksen periaatteita
| Taidot: hyödyntää omia vahvuuksia kiittää kuunnella pyytää anteeksi tervehtiä puhua asiallisesti toimia kohteliaasti ja huomaavaisesti käyttää harkintakykyä odottaa omaa vuoroa käyttäytyä erilaisten tilanteiden ja paikkojen vaatimalla tavalla työskennellä itsenäisesti erilaisissa oppimisympäristöissä
|
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat