Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Pohjois-Tapiolan koulussa toteutetaan positiivisen pedagogiikan periaatteita, mikä luo oppimiseen kannustavan ilmapiirin. Arviointi perustuu valtakunnalliseen ja Espoon opetussuunnitelmaan. Oppimista arvioidaan säännöllisesti käyttäen monipuolisia menetelmiä. Arviointi on jatkuvaa arjessa tapahtuvaa oppilaan ja opettajan välistä vuorovaikutusta.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Pohjois-Tapiolan koulussa varmistetaan, että jokainen oppilas voi osoittaa osaamistaan monella eri tavalla. Koulussa käytetään useita eri arviointitapoja mm. tuntityöskentely, ryhmätyöt, esitelmät, sähköiset esitykset, kirjalliset tuotokset, suulliset ja kirjalliset kokeet, portfoliot ja projektit. Arvioinnissa hyödynnetään luokkatasojen ja aineryhmien yhteistyötä.
Pohjois-Tapiolan koulussa oppilaat harjoittelevat itse- ja vertaisarviointia ensimmäiseltä luokalta lähtien. Oppilailla on mahdollisuus oppimisen eri vaiheissa oppimiskeskusteluun, itsearviointiin ja vertaisarviointiin eri oppiaineiden ja oppiainekokonaisuuksien sisällä.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Pohjois-Tapiolan koulun käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin.
Oppilaita ohjataan:
1. hyvien tapojen mukaiseen toimintaan
2. yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattamiseen
3. toisten myönteiseen ja kannustavaan huomioimiseen
4. ympäristöstä huolehtimiseen ja vastuulliseen elämäntapaan kasvamiseen
Oppilaat ja huoltajat osallistuvat tavoitteiden asetteluun Pohjois-Tapiolan koulussa. Käyttäytymisen tavoitteista keskustellaan lukuvuosittain oppilaiden kanssa ja huoltajille tavoitteita avataan vanhempainilloissa. Tarvittaessa hyvän käytöksen periaatteista keskustellaan henkilökohtaisesti oppilaan ja huoltajan kanssa esimerkiksi arviointikeskustelun tai perhepalaverin yhteydessä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Lukukauden tai opintokokonaisuuden alkaessa oppilaille kerrotaan arvioinnin perusteet, käytännöt ja kriteerit. Huoltajille tiedotetaan arvioinnin perusteista, käytännöistä ja kriteereistä. Lisäksi heitä ohjeistetaan tutustumaan oppiaineiden tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin opetussuunnitelmasta, joka löytyy koulun kotisivuilta.
Lukuvuoden aikana tarkennetaan oppilaille oppiaineiden ja kokonaisuuksien tavoitteita ja arviointikriteereitä. Oppilaita ja huoltajia tiedotetaan lukuvuoden aikana oppimisen edistymisestä säännöllisesti. Lukuvuositodistuksen lisäksi oppilas saa väliarvioinnin (arviointikeskustelu tai todistus) .
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Koko koulua tai opetusryhmää koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Yksittäistä oppilasta koskeva vuosiluokkiin sitomaton opiskelu
Vuosiluokkiin sitomattomassa opinto-ohjelmassa oppilas opiskelee oman räätälöidyn ohjelmansa mukaisesti.