Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Vuosiluokittain määritellään oppimisen tavoitteet. Tavoitteet suuntaavat opetusta ja oppimista, auttavat keskittymään olennaiseen ja vastaavat kysymykseen "Miksi tätä pitää opiskella?" Tavoitteiden vaativuus kasvaa oppiaineen opintojen edetessä.
Tavoitteet selvitetään oppilaille ja vanhemmille lukukauden alussa. Arviointi suhteutetaan saavutettuihin tavoitteisiin, joita arvioidaan jatkuvalla palautteella sekä koe- ja todistusarvioinnilla että arviointikeskusteluilla.
Opettaja arvioi oppilaiden edistymistä oppimisen eri osa-alueilla ja erilaisissa oppimistilanteissa.Opettaja käy lukuvuoden aikana arviointikeskustelua oppilaan kanssa. Oppilaita ohjataan itse- ja vertaisarviointiin. Itse- ja vertaisarvioinnin avulla jokainen oppilas tulee tietoiseksi edistymisestään ja ymmärtää, kuinka itse voi vaikuttaa oppimiseensa ja koulutyöskentelyyn.Itse- ja vertaisarvioinnin toteuttamisen periaatteet suunnitellaan eri luokka-asteilla siten, että syntyy jatkumo. Itse- ja vertaisarviointikäytännöt laaditaan eri vuosiluokille ja oppiaineille sopiviksi.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Koulun käyttäytymisen arviointiperusteet on laadittu monivaiheisena yhteisenä prosessina oppilaiden, huoltajien ja opettajien kanssa. Ne esitellään oppilaille ja huoltajille lukuvuoden aikana.