Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Arvioinnin pohjana käytetään Espoon yhteisiä arviointilomakkeita, jotka ohjaavat realistiseen ja kannustavaan arviointiin.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arvioinnin pohjana käytetään Espoon yhteisiä arviointilomakkeita, jotka ohjaavat realistiseen ja kannustavaan arviointiin.
Opettajat käyttävät monipuolisia työtapoja, joiden avulla oppilaat voivat näyttää osaamistaan. Arviointikäytänteitä eriytetään tarpeen mukaan. Oppilas on mukana tavoitteiden asettelussa. Itse- ja vertaisarviointia toteutetaan oppilaiden luokka-aste huomioiden.
Koulun arviointikäytännöt
Koulu tekee formativiista ja summatiivista arviointia. Wilma toimii säännöllisenä arvioinneista tiedottamisen välineenä.
Formatiivinen arviointi:
Syksyllä luokkien 2-6 oppilaat käyvät tavoitekeskustelun opettajan kanssa. Opettaja -oppilaskeskustelussa yhdessä mietitään lukuvuoden tärkeimmät tavoitteet oppilaalle. Näistä tavoitteista tiedotetaan kotia.
Arviointikeskustelut tammi-helmikuussa, johon huoltajat kutsutaan mukaan. Ennen keskustelua aihealueet kerrotaan huoltajille, jotka voivat nostaa toivomansa aiheen esiin. Opettaja valitsee yksilöllisesti joka osa-alueesta oppilaalle olennaiset keskusteluaiheet.
Summatiivinen arviointi:
Lukuvuositodistus lukuvuoden päätteeksi.
Valinnaisaineiden arvioinnissa painotetaan itse- ja vertaisarviointia.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena Lintuvaaran koulussa
Käyttäytymisen arvioinnin ja sen perustana olevat tavoitteet.
- Muiden ihmisten ja ympäristön huomioonottaminen
-Yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen
-Asiallinen käyttäytyminen tilannetietoisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja hyvien tapojen noudattaminen
-Positiivinen suhtautuminen itseen
-Tapa ja tahto toimia oikein turvallisuusnäkökohdat huomioiden
-Toisten myönteinen ja kannustava huomioon ottaminen
-Vastuulliseen elämäntapaan kasvaminen
–Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen
–Kulttuurisen moninaisuuden kunnioittaminen
–Kestävän elämäntavan välttämättömyys