Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Arvioinnin pohjana käytetään Espoon yhteisiä arviointilomakkeita, jotka ohjaavat realistiseen ja kannustavaan arviointiin.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Opettajat käyttävät monipuolisia työtapoja, joiden avulla oppilaat voivat näyttää osaamistaan. Arviointikäytänteitä eriytetään mahdollisuuksien mukaan. Oppilas on mukana tavoitteiden asettelussa. Itse- ja vertaisarvioinnin toteuttamisen käytänteet toteutetaan luokka-astetasoisesti.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytyminen arvioinnin kohteena
Käyttäytymisen tavoitteet:
-Muiden ihmisten ja ympäristön huomioonottaminen
-Yhteisesti sovittujen toimintatapojen ja sääntöjen noudattaminen
-Asiallinen käyttäytyminen tilannetietoisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja hyvien tapojen noudattaminen
-Positiivinen suhtautuminen itseen
-Tapa ja tahto toimia oikein turvallisuusnäkökohdat huomioiden
-Toisten myönteinen ja kannustava huomioon ottaminen
-Vastuulliseen elämäntapaan kasvaminen
–Elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen
–Kulttuurisen moninaisuuden kunnioittaminen
–Kestävän elämäntavan välttämättömyys