Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Martinkallion koulu
Lukuvuoden tai jakson alussa käydään oppilaiden kanssa läpi tavoitteet ja arviointi. Arviointikeskustelu pohjautuu oppilaan omiin tavoitteisiin, jotka pohjautuvat hyvän osaamisen kriteereihin. Vuosittain tarkennetaan, milloin arviointi perustuu oppilaan omien tavoitteiden saavuttamiseen, milloin hyvän osaamisen kriteereihin.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Martinkallion koulu
Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioon ottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt
Oppilaille esitellään ja annetaan käyttöön erilaisia keinoja osoittaa osaamisensa. Keinoja ovat esimerkiksi yksilökoe, parikoe, ryhmäkoe, materiaalikoe, tiedonhakukoe ja suullinen koe. Koejärjestelyjä vaihdellaan opiskelun aikana niin, että kaikille tarjoutuu mahdollisuus osoittaa osaamistaan sopivalla tavalla. Koejärjestelyissä otetaan huomioon oppilaan ikä ja edellytykset.
Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen
Itse- ja vertaisarviointiin sovitaan vuosittain toteutustapa lukuvuosisuunnitelmassa.