Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Opettajien kanssa käydään lukuvuosittain keskustelua ja pohdintaa arviointikulttuurista, jota ohjaa positiivisen kasvatuksen ja opetuksen näkökulma. Arvioinnin monipuolisuudella ja säännöllisyydellä varmistetaan oppilaan realistinen arviointi. Arviointikeskusteluja käydään lukuvuosittain.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Opettajien välinen yhteistyö ja täydennyskoulutukset varmistavat monipuolisten arviointimenetelmien käytön Saarnilaakson koulussa.
Oppiaineryhmittäin pohditaan itse- ja vertaisarvioinnin periaatteita ja sen käytännön toteuttamista.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Saarnilaakson koulussa oppilas saa opintojen aikana välitodistuksen vuosittain syyslukukauden päättyessä. Välitodistusta täydennetään arviointikeskustelulla tai muulla palautteella.
Käyttäytymisen arviointi
Saarnilaakson koulussa tavoitteena on ohjata oppilaita käyttäytymään luontevan sivistyneesti.
Oppilailla on mahdollisuus osallistua käyttäytymisen tavoitteita koskeviin keskusteluihin oppilaskunnan välityksellä. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin koulun johtokunnan, vanhempainyhdistyksen ja vanhempainiltojen yhteydessä. Huoltajatapaamiset luokanvalvojan kanssa mahdollistavat säännöllisen palautteen.